Milieu en Gezondheid
13 sep 2021, 17:09
Horecazaken moeten vanaf het einde van de maand hun bezoekers gaan vragen om een coronabewijs. Dat zal het kabinet dinsdag bekendmaken tijdens een nieuwe persconferentie. De horecabazen reageren als door een wesp gestoken. "De gifbeker moet helemaal leeg."
Alleen bezoekers die een QR-code kunnen laten zien zouden toegelaten mogen worden in een café, concertzaal of theater, volgens de nieuwe maatregel. Daarvoor moet je gevaccineerd zijn, een negatief testbewijs hebben of hersteld zijn van het coronavirus. Horecaondernemers laten weten dat ze de nieuwe maatregelen totaal niet zien zitten.
De Eindhovense kroegbaas Ruud Bakker weigert zelfs te gaan handhaven op het coronabewijs. En volgens hem denken veel ondernemers in zijn stad er precies zo over. "We hebben van het kabinet de gifbeker gekregen en die moet helemaal leeg. Er wordt iedere keer naar de horeca gewezen, maar de onderbouwing mist volledig. Op een gegeven moment ben je er helemaal klaar mee", vertelt hij.
Hij staat niet alleen. Volgens brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn er 'signalen' dat duizenden horecaondernemers de regels niet gaan handhaven. De horecasector is woest, volgens KHN dat ervoor pleit om de maatregelen per direct weer los te laten.
Cafés en restaurants moeten vanaf 25 september zelf gaan controleren of hun over bezoekers het coronabewijs beschikken. Het kost ze tijd, mankracht én gaat zorgen voor ongemakkelijke situaties, blijkt uit gesprekken met verschillende horecaondernemers. "Ik zou het heel ongemakkelijk vinden om vaste gasten te moeten weigeren als ze geen QR-code hebben", zegt Edwin Kat van Proeflokaal De Boom in Alkmaar. "Een degradatie voor de horeca", noemt hij de nieuwe maatregelen.
Ook voor Bakker is het duidelijk een stap terug. "Alles wordt verruimd, behalve bij ons. Bij ons komt er een sanctie bij, en we moeten gaan controleren. Wij moeten weer die discussie aangaan. Ze zorgen maar dat ze heel veel politie en boa's voor de deur hebben staan die moeten controleren."
En dan is er nog het personeelstekort. Vrijwel iedere horecaondernemer die Hart van Nederland sprak maakt zich daar zorgen over. "Wij weten niet hoe we het moeten organiseren", zeggen ze bij een strandpaviljoen in Callantsoog. "Een hele dag een personeelslid kwijt zijn aan het scannen van coronabewijzen en ID's zie ik niet zitten."
Door de invoering van de coronapas hoeven restaurants geen 1,5 meter afstand meer te houden en kunnen ze meer tafels en stoelen kwijt. Dat klinkt rooskleuriger dan het in de praktijk is, zeggen ze in Callantsoog. "Als ik nu al geen personeel heb voor een halve bezetting, laat staan voor hele bezetting." Ze hebben dus meer personeel nodig om coronabewijzen te controleren, maar kunnen vanwege het personeelstekort niet profiteren van het beoogde grote voordeel.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.