Milieu en Gezondheid
9 aug 2022, 07:10
De horeca en de reissector maken hun borst nat voor een nieuwe leegloop in personeel nu dat de GGD is begonnen met het werven van mensen voor de nieuwe vaccinatieronde dit najaar. De horeca spreekt van 'oneerlijke concurrentie' en de reissector deelt die zorgen.
Tegen het AD vertelt Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat de wervingscampagne de horeca niet helpt om mensen vast te houden en te vinden. "Wat het zuur maakt is dat dit de overheid betreft, dus we dragen er met z’n allen financieel aan bij. Ik vraag mij bovendien af of het niet efficiënter kan, met minder mensen."
Nu ministers Ernst Kuipers (Volksgezondheid) een nieuwe vaccinatiecampagne heeft aangekondigd, waarvoor 13.000 mensen nodig zijn, groeien bij de horecaondernemers de zorgen, aldus de krant. Met het afschalen van de GGD-locaties eind februari keerde een deel van de vertrekkers terug, maar de horeca vreest dat het van korte duur is.
"We worden kapot geconcurreerd met ons eigen belastinggeld", zegt de Amsterdamse horeca-ondernemer Won Yip.
Tijdens de coronajaren 2020 en 2021 vertrokken veel mensen uit de horeca en de reiswereld om aan de slag te gaan bij de GGD. In iedere GGD-regio waren er meerdere priklocaties met op iedere locatie tientallen tot honderden werknemers. Dat personeel werd toen gevonden uit de horeca en reissector, die toen toch gesloten moesten blijven door de opkomst van het coronavirus en de meerdere Lockdowns.
In de horeca ging een kwart van het personeel aan de slag bij de GGD. In de reissector was dat zelfs nog meer. De GGD groeide uit tot een van de grootste werkgever van het land.
Een woordvoerder van de koepel GGD GHOR kan niet vertellen wat mensen gaan verdienen bij de GGD. Dat kan namelijk verschillen per regio verschillen. "We ontkennen niet dat de GGD's goed betalen." Wel begrijpt hij dat de horeca een probleem heeft, "maar ook wij hebben moeite om mensen te vinden."
Daarnaast vindt de woordvoerder dat een functie bij de GGD en in de horeca is niet een-op-een met elkaar te vergelijken. "De hoogte van het salaris is belangrijk in de keuze voor een baan, maar niet de enige factor. We zien juist veel mensen die een sterke motivatie hebben om het maatschappelijke probleem van de coronacrisis aan te pakken." Volgens hem hebben zeker jongeren deze motivatie.
Verder wijst de woordvoerder erop dat de GGD'en juist werk hebben geboden aan mensen uit de horecasector tijdens eerdere coronalockdowns. "We hebben destijds dus ook de horeca geholpen, zodat hun werknemers toch werk hadden." Verder noemt de woordvoerder de vaccinatiecampagne die in september begint juist erg belangrijk om meer ziekte op de arbeidsmarkt in de herfst te voorkomen. "Uitval van personeel is een groot maatschappelijk probleem, dat geldt ook voor de horeca. Zo is de vaccinatiecampagne voor de hele maatschappij van belang."
De overheid en de GGD wacht een flinke kluif om het grootste deel van de Nederlanders ervan te overtuigen zich opnieuw te laten prikken tegen het coronavirus. Uit het Hart van Nederland-panel blijkt dat veel mensen zich niet (opnieuw) willen laten prikken.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.