Terug

Volg Hart van Nederland

Zo veel paaseitjes moet je eten om een kilo aan te komen

Zo veel paaseitjes moet je eten om een kilo aan te komen

Milieu en Gezondheid

16 apr 2022, 10:14

Ook met Pasen eten we er weer flink op los. Eieren, broodjes, sap en vooral veel chocolade in de vorm van paaseitjes. Daarmee liggen ook de paaskilo’s op de loer. Uit eerder onderzoek bleek al dat Nederlanders zo’n 47 paaseitjeseitjes per jaar eten. Maar na hoeveel paaseitjes slaat de weegschaal een kilo hoger uit?

"Er is een grote kans dat je veel meer eet dan normaal dit weekend, maar je moet af en toe ook lekker uit de band springen", vertelt diëtist Mary Stottelaar, die verbonden is aan puurgezond.nl. "Het gaat erom wat je totaal op een dag eet. Als je zakken paaseitjes naar binnen werkt, tja, dan kom je aan. Maar eet je een normale hoeveelheid eitjes, dan zie je dat echt niet meteen op de weegschaal."

Zorgen maken niet nodig

Een overheerlijk chocoladepaaseitje bevat gemiddeld zo'n 45 calorieën. Je moet ongeveer zevenduizend calorieën eten om één kilo aan te komen. Het rekensommetje is snel gemaakt: dat aantal calorieën staat gelijk aan iets meer dan 155 paaseitjes.

De vrolijke verpakking van de eitjes maakt het misschien wel extra verleidelijk om de verschillende kleuren allemaal te proberen. "Ik bescherm mezelf", legt de diëtist uit. "Ik koop ze gewoon niet, want als ze gezellig in een schaaltje voor mijn neus liggen ga ik voor de bijl. Ze liggen bij de supermarkt ook vlakbij de kassa, dus de verleiding is nu eenmaal groot."

Snoep zo laat mogelijk

Het advies van Stottelaar: als je er echt niet omheen kunt, bijvoorbeeld op je werkplek of als je bij iemand op bezoek bent, begin dan zo laat mogelijk op de dag met snoepen. "De veiligste optie is om voor de pure paaseitjes te gaan. Pure chocolade bevat het minste suiker. En als je toch voelt dat je je de paasdagen teveel hebt laten gaan, dan zorg je de dagen daarna weer voor gezonde maaltijden en eet je zo min mogelijk tussendoor."

Daarnaast is het raadzaam om even van je plek te komen, als je kunt. "We eten en zitten met de paasdagen meer dan normaal, dus als je de kans hebt een beetje extra te bewegen, is dat wel fijn voor je lichaam", benadrukt Stottelaar.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.