Milieu en Gezondheid
29 mrt 2021, 09:19
Nederland sloeg in de eerste maand van de coronapandemie massaal aan het hamsteren, en dat was goed nieuws voor veel A-merken. Vooral merken als Unox, Hak en Aviko zagen hun omzetcijfers enorm stijgen en behaalden de beste resultaten ooit.
Volg het laatste coronanieuws in het liveblog
Dat meldt de NOS op basis van onderzoek van IRI en vakblad Foodmagazine. IRI stelde een 'Hamster top 10' samen, en daaruit blijkt dat Nederlanders massaal rijst, spaghetti en macaroni en vis in blik insloeg. Ook werden groenten in potten en blikken groot ingeslagen, net als wc-papier en producten voor lichamelijke verzorging, zoals handzeep.
Maar het niet bij alle A-merken gaat de vlag uit: onder meer biermerk Amstel en snackgigant Duyvis merkten dat er geen fuif meer is en zagen de omzet dalen.
Ook Mentos voelde in de portemonnee dat een frisse adem geen noodzaak meer is als je toch geen mens tegenkomt. "Pepermunt en frissertjes worden hard getroffen door corona. Doordat we minder naar het werk gaan en minder mensen ontmoeten, hebben we blijkbaar minder behoefte aan een frisse adem. Dus gebruiken we minder pepermunt en kauwgom. Heel opvallend", zegt Frank Smit, commercieel directeur van IRI, tegen de NOS.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.