Milieu en Gezondheid
3 juli 2021, 21:35
De 63-jarige Gerd Bergman uit Enschede werd afgelopen oktober getroffen door het coronavirus. Zijn toestand ging heel snel achteruit, zo snel dat hij niet zelf in staat was om de huisartsenpost op de hoogte te stellen. Zijn zus wilde direct hulp van de huisarts, maar de huisartsenpost gaf aan dat Gerd zelf moest bellen. Toen de ambulance uiteindelijk toch kwam, was het eigenlijk al te laat. Broer Jan vindt de werkwijze van de huisartsenpost niet goed. "Zijn kansen zijn verspeeld."
In oktober was de toestand van Gerd zo verslechterd dat hij zelf nauwelijks meer uit zijn woorden kwam. Zeven keer belt zijn zus tevergeefs de huisarts in Enschede of hij langs wil komen. Gerd had een opzwollen hoofd, zag er niet goed uit en hoestte en kuchte. Bij de huisartsenpost krijgt ze te horen dat Gerd vanwege de privacywet zelf moet bellen en in de avond zelf naar de huisartspost kan komen. Hij is daar niet toe in staat en ook zijn broer en zus kunnen hem niet brengen.
Pas als Gerds zus geen contact meer met hem kan krijgen en de buurvrouw hem bewusteloos vindt, verschijnt een ambulance. Dan is hij er al zo slecht aan toe dat hij gelijk in coma wordt gebracht, waaruit hij niet meer ontwaakt. "Hij heeft er zes weken gelegen. Zijn kansen zijn verspeeld door toedoen van de huisartsenpost. In die 3,5 uur hadden ze wat kunnen doen, dan waren zijn kansen groter geweest", aldus broer Jan Bergman die op hetzelfde moment corona had.
Een speciale commissie heeft erkend dat er een hoop is fout gegaan bij de huisartsenpost. "Dat is niet te bevatten", zegt Jan. "Als iemand een natuurlijke dood heeft gestorven, kun je zeggen dat is een hoop verdriet. Maar dit hadden ze kunnen voorkomen, dat doet nog meer pijn." Zijn zus is "total loss" door het voorval. "Ze is er helemaal kapot van."
Jan denkt dat het misgegaan is doordat de huisartsenpost zijn broer en zus niet serieus nam. "De dienstdoende huisarts heeft toegegeven dat ze de zaak onderschat heeft. De commissie had er geen goed woord voor over. Dat het fout is gegaan, is wel duidelijk. Ze zeggen dat ze er lessen uit trekken, maar het is de vraag of dat gebeurt."
Jan treedt nu met het verhaal naar buiten zodat wat zijn broer is overkomen hopelijk niet iemand anders overkomt. "Een familielid kan beter bepalen of iemand hulp nodig heeft dan een huisartsenpost via de telefoon. Wakker worden, actie ondernemen. Dat wil ik ermee bereiken, om meer overlijdens te besparen."
Spoedzorg Huisartsen Twente (SHT), dat in Enschede de spoedzorg buiten kantooruren regelt, wil niet veel kwijt over de situatie. "SHT spreekt hierbij nogmaals uit dat wij de familie sterkte wensen met het verwerken van het verlies van de heer B. In het belang van onze patiënten en hun naasten kunnen wij geen uitspraken doen over patiënt gerelateerde gegevens."
In een brief aan de familie Bergman sprak de huisartsenpost zich wel uit. "Uit het onderzoek komt naar voren dat alarmverschijnselen onvoldoende zijn opgepakt zowel door de triagist als door de dokter van dienst. Het was erg druk op de spoedpost door corona en dat leidde er toe dat steeds iemand anders aan de telefoon kwam ene er niet een duidelijk beeld was van wat er speelde. De privacywetgeving werd niet goed en te strikt toegepast", staat er in de brief.
In Een, de organisatie die verantwoordelijk is voor de huisartsenposten in Nederland, stelt dat huisartsenposten zich altijd aan de privacywetgeving moeten houden. "Er zijn geen landelijke afspraken of richtlijnen voor huisartsenposten voor het omgaan met privacywetgeving. Huisartsenposten hebben over het algemeen zelf werkafspraken over situaties waarin een ander belt namens de patiënt."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.