Milieu en Gezondheid
24 feb 2021, 17:51
Goed nieuws voor winkeliers, zou je zeggen: hun zaak mag deels weer open, maar wel onder strikte voorwaarden. Toch hebben veel ondernemers gemengde gevoelens over de versoepeling. 'Het is in ieder geval iets!'
Volg het laatste nieuws over het coronavirus in Nederland via ons liveblog
Premier Mark Rutte kondigde dinsdagavond aan dat winkels vanaf volgende week woensdag klanten mogen ontvangen die vier uur van tevoren een afspraak hebben gemaakt. Er mogen maximaal twee klanten tegelijk per verdieping aanwezig zijn en voor ieder uur geldt een maximum van zes rondes. Ook blijft het verplicht om in de zaak een mondkapje te dragen.
Waar sommige winkeliers blij is na een maandenlange sluiting eindelijk het licht weer aan te doen, zijn andere ondernemers juist sceptisch en zien het nut niet in van deze versoepeling. Zij zouden liever een volledige heropening zien.
Hans Meeuwis heeft een herenmodezaak in Den Bosch en hoort bij die laatste categorie. "De versoepeling is niet bepaald wat ik had verwacht", vertelt hij aan Hart van Nederland. "Als je nou de hele dag gevuld bent met afspraken is het een ander verhaal, maar iedere klant heeft ongeveer één à twee uur nodig in de winkel."
Hij is ervan overtuigd dat er veel meer bezoekers in zijn winkel passen. En geheel veilig. "Ik kan zeker wel zes mensen kwijt, normaal gesproken. Mijn winkel is groot genoeg en er hangen spatschermen." Maar met deze regels draait hij geen omzet, vreest de winkelier.
Elders in de Brabantse stad zit Herman Willems met zijn schoenenzaak. Hij is ontzettend blij dat hij na maanden weer klanten mag zien en ontvangen. "Het is een stap in de goede richting", vindt de ondernemer. "Als je het vergelijkt met het zwarte gat van afgelopen maanden is het in ieder geval iets!"
Vanuit het Zuid-Hollandse Sliedrecht klinken ook positieve geluiden. Jeffrey van Mourik, ook eigenaar van een schoenenzaak, is in opperbeste stemming. "We mogen open op afspraak, ik ben zo blij, dat is echt niet normaal! Deze versoepeling is tien keer beter dan dat click en collect."
De drie etages tellende winkel van Van Mourik kan met de nieuwe regels twaalf klanten per uur ontvangen, in totaal 144 per dag. Hij neemt per klant een half uur de tijd, wel zo handig voor het kiezen van schoenen. "Ik teken ervoor", aldus de enthousiaste winkelier.
Brancheorganisatie INretail ziet graag nog wat veranderingen. "Dit is een versoepeling waarmee lang niet alle ondernemers meer uit de voeten kunnen", laat een woordvoerder. "Denk aan grote zaken als woonboulevards, of een sportzaak met maar één grote verdieping. Daar mogen dan dus maar twee personen komen. Dat is geen doen."
Maar wat zou dan een betere oplossing zijn? "In overleg met het ministerie zal er gepleit worden voor één klant per tien vierkante meter in plaats van de gehele verdieping", aldus de zegsman. "We zijn tevreden dat we zijn gehoord, maar nog steeds is dit niet de oplossing."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.