Milieu en Gezondheid
16 mrt 2022, 07:14
Het verdwijnen van coronamaatregelen doet de files voorlopig niet terugkeren. Het blijft uitzonderlijk rustig op de weg, zien zowel Flitsmeister als de ANWB. Beide partijen vermoeden dat de torenhoge brandstofprijzen een factor zijn, schrijft het AD.
Vorige week was, na een periode van vakanties, de eerste normale werkweek sinds het einde van de coronamaatregelen op 25 februari. Files stonden er echter maar mondjesmaat op de Nederlandse wegen, ziet Flitsmeister.
Op verzoek van het AD analyseerde de flitsmeldingsdienst de drukte op de weg. In totaal 203 miljoen kilometer legden de 2,2 miljoen gebruikers van de Flitsmeister-app tussen 7 en 13 maart af. Vrijwel evenveel als de 204 miljoen kilometer in dezelfde week in februari.
Het aantal vertragingen voor automobilisten was eveneens beperkt. Op donderdag 10 maart - de donderdag is traditioneel de drukste dag van de week - was er op het drukste moment 's ochtends 814 minuten vertraging (het totale aantal files vermenigvuldigd met de minuten vertraging per file) voor de Flitsmeister-gebruikers. Op de piek in de avondspits was dat 1080 minuten.
Ter vergelijking: het pre-corona filerecord op dezelfde dag bedraagt 1690 minuten vertraging in de ochtendpiek en 2190 minuten in de avond.
Flitsmeister noemt het tegenover de krant opmerkelijk dat er geen stijging in het aantal gereden kilometers of in de filezwaarte te bespeuren is. Een mogelijke oorzaak schuilt volgens hen in de hoge brandstofprijzen, die een deel van de automobilisten zouden kunnen tegenhouden. Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen liggen in dat meer mensen thuiswerken.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.