Milieu en Gezondheid
22 mei 2021, 08:28
We betalen gemiddeld drie tot vier procent meer voor onze boodschappen dan een jaar geleden. Vooral verse producten als vlees(waren), salades en brood zijn aanzienlijk in prijs gestegen, met uitschieters van negen procent.
Volg het laatste nieuws over het coronavirus in Nederland via ons liveblog.
Ook alcohol, diervoeding en snijbloemen zijn een stuk duurder geworden. Dat blijkt volgens het AD uit een prijsvergelijking van onderzoeksbureau GfK.
Het huishoudpanel van het bureau registreert alle producten die supermarkten, speciaalzaken (zoals de bakker en de slager) en drogisterijen verkopen. GfK vergeleek de prijzen van verschillende productcategorieën zoals vlees, brood en banket, zuivel, groenten en fruit uit het eerste kwartaal van 2020 met het eerste kwartaal van dit jaar.
Bijna iedereen merkt het bij het afrekenen van de boodschappen: op de kassabon prijkt in veel gevallen een hoger bedrag dan voor de pandemie. Dat beeld wordt nu ook bevestigd door het GfK-onderzoek.
Een oorzaak van de prijsstijging kan volgens Norman Buysse van GfK liggen in ons koopgedrag tijdens de lockdown. Vlees, gevogelte en vis steeg bijvoorbeeld zo'n zeven procent. Snijbloemen gingen 6 procent in prijs omhoog.
Het aantal huisdieren is volgens Buysse in de coronapandemie flink toegenomen, en daarmee ook de vraag naar wat luxere diervoeding. "Kennelijk verwennen we onze honden en katten. Dat kan de prijs opdrijven." ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.