Terug

Volg Hart van Nederland

Je dagelijkse boodschappen zijn flink duurder geworden

Je dagelijkse boodschappen zijn flink duurder geworden

Milieu en Gezondheid

22 mei 2021, 08:28

We betalen gemiddeld drie tot vier procent meer voor onze boodschappen dan een jaar geleden. Vooral verse producten als vlees(waren), salades en brood zijn aanzienlijk in prijs gestegen, met uitschieters van negen procent.

Volg het laatste nieuws over het coronavirus in Nederland via ons liveblog.

Ook alcohol, diervoeding en snijbloemen zijn een stuk duurder geworden. Dat blijkt volgens het AD uit een prijsvergelijking van onderzoeksbureau GfK.

Boodschappen duurder voor iedereen

Het huishoudpanel van het bureau registreert alle producten die supermarkten, speciaalzaken (zoals de bakker en de slager) en drogisterijen verkopen. GfK vergeleek de prijzen van verschillende productcategorieën zoals vlees, brood en banket, zuivel, groenten en fruit uit het eerste kwartaal van 2020 met het eerste kwartaal van dit jaar.

Bijna iedereen merkt het bij het afrekenen van de boodschappen: op de kassabon prijkt in veel gevallen een hoger bedrag dan voor de pandemie. Dat beeld wordt nu ook bevestigd door het GfK-onderzoek.

Koopgedrag tijdens lockdown

Een oorzaak van de prijsstijging kan volgens Norman Buysse van GfK liggen in ons koopgedrag tijdens de lockdown. Vlees, gevogelte en vis steeg bijvoorbeeld zo'n zeven procent. Snijbloemen gingen 6 procent in prijs omhoog.

Het aantal huisdieren is volgens Buysse in de coronapandemie flink toegenomen, en daarmee ook de vraag naar wat luxere diervoeding. "Kennelijk verwennen we onze honden en katten. Dat kan de prijs opdrijven." ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.