Milieu en Gezondheid
1 juni 2021, 10:15
Nederlanders hebben de eerste drie maanden van dit jaar vooral zichzelf vermaakt, en dat is terug te zien in de omzet van EDC Retail, het moederbedrijf van onder meer de webshop EasyToys. Het bedrijf noteerde afgelopen kwartaal een omzetstijging van 95 procent ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar.
Volg het laatste nieuws rondom het coronavirus in Nederland in ons liveblog.
EDC Retail boekte afgelopen jaar een recordomzet van maar liefst 65 miljoen euro. Dat was een verdubbeling van 2019. In totaal bestelden er in 2020 440.000 klanten erotische artikelen bij het bedrijf. Een stijging van 123 procent in vergelijking met het topjaar ervoor. Niet alleen kochten mensen vaker, ook besteedden zij per bestelling meer euro's dan eerdere jaren.
Dat de coronacrisis het bedrijf geen windeieren heeft gelegd wordt ook duidelijk als je naar de cijfers van eind januari dit jaar kijkt. Direct na het ingaan van de avondklok op 23 januari schoot de verkoop van seksspeeltjes tijdelijk met 170 procent omhoog, vergeleken met dezelfde week een jaar eerder.
Volgens Eric Idema, CEO van EDC Retail, is de flinke stijging goed te verklaren: "Seks en seksualiteit worden steeds bespreekbaarder en de drempel om hierin te investeren wordt steeds lager."
Corona bleek niet alleen de vraag te stuwen, maar ook te zorgen voor een verschuiving van de behoefte. “Hygiëneproducten zoals toy-cleaners zijn al jaren populair, maar waren nu al helemaal niet meer aan te slepen”, aldus Idema. Nieuwe producten zoals katoenen mondkapjes en desinfecterende handgel en -spray eindigden volgens de CEO ook tussen de bestverkochte producten.
“Door de lockdown raakten ook speeltjes waarmee je via een app ook op afstand van elkaar kunt genieten steeds meer in trek”, vervolgt Idema. Afgelopen jaar steeg de verkoop van dergelijke speeltjes met 750 procent, mede dankzij de populariteit van de vibrerende eitjes. Deze vraag naar sekstech lijkt ook dit jaar door te zetten: in dit eerste kwartaal werd al 50 procent omgezet van wat er in 2020 in totaal werd gekocht aan deze 'slimme toys'.
Wie dacht dat vooral vrouwen seksspeeltjes bestellen, heeft het mis. "Ook producten voor mannen raken steeds meer in trek", aldus Idema. “Direct na het ingaan van de huidige lockdown zagen we een opvallende stijging in de verkoop van masturbators, cockringen en buttplugs.”
Andere producten die het ook goed doen zijn siermaskers, bondage- en SM-producten. Toch blijkt het gewildste product de vibrator te zijn. Van de beroemde Tarzan-vibrators werden vorig jaar 90.000 meer stuks verkocht, een stijging van 125 procent. Andere gewilde categorieën waren erotische cadeausets en zogenoemde 'vaginatoys'.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.