Milieu en Gezondheid
23 juli 2021, 17:15
Het is onvermijdelijk dat consumenten meer moeten gaan betalen voor hun dagelijkse boodschappen. Door de coronacrisis zijn de prijzen van grondstoffen en transport flink gestegen, en die rekening komt uiteindelijk bij de klant terecht, stellen meerdere deskundigen in het FD.
Nu de zwaarste lockdowns achterwege zijn, stijgen de prijzen van allerlei producten en diensten wereldwijd. Van grondstoffen als zuivel, suiker en oliën, tot verpakkingsmateriaal als plastic. Ook internationaal transport is veel duurder geworden.
Unilever-topman Alan Jope laat aan de krant weten dat het bedrijf zijn prijzen sinds begin 2021 heeft verhoogd, en dat die trend in de tweede helft van het jaar zal doorzetten. Dat raakt flink wat producten in een standaard winkelwagentje, van Andrélon-shampoo tot Calvé-pindakaas. Bij concurrenten Procter & Gamble en Kimberly-Clark is de situatie niet anders.
ING-sectoreconoom Thijs Geijer stelt in het FD dat zeker een deel van de hogere kosten voor rekening van de consument zullen zijn, al kan het nog even duren voor het zover is. "Producenten en supermarkten zullen eerst tot nieuwe prijsafspraken moeten komen. Omdat die vaak niet meteen ingaan, zie je de prijsstijgingen met vertraging terug in de winkel."
Tijdens de lockdowns waren de supermarkten spekkoper. Onder meer vanwege de gesloten horeca konden ze een extreem hoge omzet draaien. Maar nu het land van het slot gaat, kantelt dat, meent Geijer. "De levensmiddelenfabrikanten en supermarkten moeten nu wel in actie komen. Anders hebben ze dubbel last: lagere volumes en lagere marges."
Foto: ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.