Terug

Volg Hart van Nederland

Bij één op de vijf ziekenhuispatiënten ging (bijna) iets mis, gebrekkige communicatie voornaamste oorzaak

Bij één op de vijf ziekenhuispatiënten ging (bijna) iets mis, gebrekkige communicatie voornaamste oorzaak

Milieu en Gezondheid

30 okt 2021, 08:59

Een op de vijf mensen die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis bezocht, heeft meegemaakt dat het er iets (bijna) mis ging. Er worden vooral fouten gemaakt bij het stellen van een diagnose en het verstrekken van medicijnen.

Dat concludeert de Patiëntenfederatie Nederland na onderzoek onder ruim 7800 mensen naar patiëntveiligheid. Bij 13 procent van de ondervraagden is er daadwerkelijk iets misgegaan in het ziekenhuis.

Bij de patiënten bij wie fouten werden gemaakt heeft 22 procent tijdelijk last gehad van lichamelijk letsel. 16 procent van hen heeft zelfs blijvend last van lichamelijke klachten. Ook geeft 19 procent van hen aan psychisch letsel te hebben gehad na de fout, zoals angst of depressieve klachten.

Gebrekkige communicatie

De voornaamste oorzaak van het (bijna) misgaan, is de gebrekkige communicatie tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverlener en patiënt, aldus Patiëntenfederatie Nederland. In de gevallen dat het misging, vindt 63 procent dat de zorgverlener dit had kunnen voorkomen. In het geval dat er bijna iets misging, denkt 49 procent dat de zorgverlener dit had kunnen voorkomen.

Een groot deel van de patiënten ondernam geen actie na een fout in het ziekenhuis (48 procent), een kwart van hen vroeg een gesprek met de zorgverlener aan en 13 procent diende een klacht of schadeclaim in vanwege de fout.

'Elke fout één te veel'

Diane Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland, zegt dat elke fout er een te veel is. "Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat ze in veilige handen zijn in het ziekenhuis. Daarom is het goed dat we weten welke fouten er worden gemaakt."

Veldman roept patiënten op altijd met de dokter of het ziekenhuis in gesprek te gaan als het (bijna) misging. "Het gaat er niet om dat we mensen in het verdomhoekje zetten, maar dat we leren van fouten. Alleen zo maken we de ziekenhuiszorg die in het algemeen goed is, nog beter."

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.