Terug

Volg Hart van Nederland

10 minuutjes parkeren voortaan 50 euro in delen Den Haag en Scheveningen

Verkeer

3 mei 2023, 14:25

Een pakketje ophalen in het centrum van Den Haag of even langs je tante in Scheveningen? Dit komt je voortaan duur te staan. De gemeente Den Haag is deze week een pilot gestart om in sommige delen van de stad standaard 50 euro parkeergeld te vragen.

In 2021 werd het plan al gepresenteerd om 10 euro per uur te gaan vragen. Dat leverde toen boze reacties op, te zien in bovenstaande video.

De gemeente wil bewoners in de drukke gebieden voorrang geven op toeristisch verkeer. Of je nu 10 minuten of 2 uur op straat geparkeerd staat, je bent verplicht om een dagkaart van 50 euro aan te schaffen.

Geen parkeerplek in eigen woonwijk

"Er komen veel signalen van Hagenezen die geen parkeerplaats in hun buurt kunnen vinden door de grote aantallen bezoekers", schrijft Anne Mulder, wethouder van Mobiliteit, Buitenruimte en Scheveningen.

Met deze pilot wil de gemeente ervoor zorgen dat bewoners hun auto kwijt kunnen in de eigen woonwijk, en dat toeristen gebruik maken van openbare garages en terreinen, "want er is voldoende parkeergelegenheid", aldus de gemeente.

Tijdens de zomer kan het geregeld druk zijn op de stranden, met alle parkeerproblemen van dien. Ook vorig jaar zomer was er nauwelijks nog een plekje te krijgen:

Enorme drukte op strand Scheveningen, wegen vol auto's
0:31
Enorme drukte op strand Scheveningen, wegen vol auto's

'50 euro voor tien minuutjes parkeren'

Toch is niet iedereen blij met dit idee van Den Haag. "Ff serieus? 50 euro voor tien minuutjes parkeren in het Haagse centrum en op Scheveningen? Dat knettergekke plan moet subiet in de prullenbak", reageert Richard de Mos, fractievoorzitter van Hart voor Den Haag.

Ook ondernemers in het centrum staan niet allemaal te springen om deze pilot. "Het maakt het ondernemen niet makkelijker", vertelt Fleur Kruyt van slijterij Van Kleef aan Omroep West. Wil je iets ophalen of wegbrengen? Je zal toch echt een parkeergarage moeten opzoeken, ook voor die paar minuten. Kruyt begrijpt dat steden niet zijn gebouwd op enorme verkeersstromen, maar ze had zelf graag een andere oplossing gezien. "Doe desnoods vijftien of twintig minuten parkeren".

Parkeerdrukte verminderen

"Het dagtarief is zo hoog zodat het voor bezoekers met de auto aantrekkelijker is om – in plaats van op straat – in de parkeergarages of op de parkeerterreinen te parkeren", schrijft de gemeente Den Haag. Ze verwachten dat hierdoor alleen bewoners in het gebied parkeren en willen hiermee de parkeerdrukte op de straten verminderen.

De pilot is in eerste instantie voor een jaar, maar de gemeente wil het voorstel houden in een aantal woonstraten in het Centrum en in Scheveningen.

De straten

Wil je weten waar in het centrum van Den Haag je 50 euro armer bent na een dagje parkeren? Hier wordt de pilot in de volgende woonstraten in het centrum van Den Haag uitgevoerd: Aprochestraat, Amsterdamse Veerkade, Bierkade, Bierstraat, Dunne Bierkade, Glasblazerslaan, Helena van Doeverenplantsoen, Hamerstraat, Herderinnestraat, Hoge Zand, Kranestraat, Lange Beestenmarkt, Looijerstraat, Nieuwe Molstraat, Paviljoensgracht, Stille Veerkade en Zuidwal (tussen Paviljoensgracht en Boekhorststraat).

In Scheveningen gaat het om de volgende woonstraten: Gevers Deynootweg (parkeerterrein voor de Oranjeflats), Harteveltstraat, Jongeneelstraat, Pellenaerstraat en Seinpostduin.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.