Persoonlijke verhalen
12 sep 2022, 20:56
Steeds meer ondernemers raken door de almaar stijgende energieprijzen in de problemen. En omdat de gestegen productiekosten (deels) worden doorberekend in de verkoopprijs, raakt dat ook de klant.
Slager en traiteur Marcel Horneman is een van de vele ondernemers die getroffen is door de crisis. Ook bij zijn Zandvoortse zaak slaat het energiespook ongenadig hard toe. Inmiddels zet hij zijn vriezers uit om nog enigszins te snijden in de torenhoge kosten.
"We zijn begonnen met de grootste jongen uit te zetten", vertelt Horneman aan Hart van Nederland. Hij wijst: "Dat is de vrieswand aan die kant. Zo'n driedeursvriezer scheelt bijna 100 kilowatt per dag. Met de huidige energieprijzen heb je het dan over een bedrag tussen de 1500 en 1700 euro per maand."
Met pijn in het hart rekent de slager voor hoezeer zijn rekening is gestegen. "Voor de energiecrisis betaalde ik zo'n 1200 a 1300 euro per maand aan stroom. Mijn laatste maandafrekening was 6000 euro. Zonder de besparing die ik nu doe, zou ik volgende maand tussen 8500 en 10.000 euro uitkomen. Ik heb nog wel een beetje vet op de botten, maar dit moet geen jaar gaan duren."
Het is niet alleen energie, ook tal van producten zijn duurder geworden. "Consumenten gaan daardoor ook meer betalen. Tsja, die komen straks ook minder vaak mijn zaak binnen, of helemaal niet meer. Als ik hoor dat klanten ineens van 200 naar 800 euro in de maand gaan... dan maar geen biefstuk. Trouwens, een slavink is ook lekker."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.