Persoonlijke verhalen
24 jan 2022, 22:26
Een collectief van zeventig rijschoolhouders doet een noodkreet aan de gemeente om de kruising op de Slingerparallel bij het Gelderse Etten veiliger te maken. Vorig jaar oktober verongelukte daar een 14-jarige jongen toen hij op weg naar school was.
Het incident staat niet op zichzelf. Uit cijfers van de gemeente bleek dat het het vijftiende incident was. Het bewuste kruispunt is onoverzichtelijk en druk. Bovendien rijden automobilisten er te hard, stellen de rijschoolhouders. Volgens hen zijn fietsers daar de dupe van. "Het is wachten op nieuwe ongelukken, want de situatie is niet veranderd", vertelt rijinstructeur Mark Bouwman.
De rijinstructeurs leiden hun leerlingen op om extra op te passen daar. "Ik leer ze om met 70 kilometer per uur rustig voorbij te rijden. Ze moeten de fietsers in de gaten houden, want ze kunnen zo oversteken. Een ongeluk is zo gebeurd", vertelt Mark. "Het is verschrikkelijk."
"Het zou beter zijn als er stoplichten komen" vertelt een voorbijgaande scholier aan Hart van Nederland. "Mensen rijden hier hard omdat ze naar hun werk moeten, dus het kan gevaarlijk zijn", merkt hij. Zelf is hij gespaard, maar een vriendin van zijn moeder kreeg een motorongeluk.
Een andere voorbijgaande scholier zegt zelf te zijn aangereden op het kruispunt. "Ik stond op de middenberm met de fiets, maar de auto reed keihard over het midden heen. Ik was gelukkig niet gewond, maar de man naast me moest worden opgehaald met de ambulance", vertelt ze.
Ze vertelt dat haar buurjongen vorig jaar oktober dodelijk is verongelukt op het kruispunt. "Het is een veel te gevaarlijk kruispunt en het was het zoveelste ongeluk dat gebeurd is." Het bewuste ongeluk, dat een schokgolf door de buurt liet gaan, was de reden voor de rijschoolhouders om een mail aan de gemeente Oude IJsselstreek te sturen.
De Provincie Gelderland laat weten "de normale gang van zaken" te volgen en het verbeteren van de weg niet in stroomversnelling te zetten. "Eerst doen we onderzoek naar hoe deze incidenten konden plaatsvinden. Komt het door de weg, de omstandigheden of het gedrag van de bestuurders? Zo'n verkenningsfase duurt vaak lange jaren. Volgens de planning gaan we in 2024 van start." Wat er aan de N317 wordt veranderd, is nog onbekend.
Tot nu toe dus nog geen verbetering, tot onvrede van Mark. "Eén dodelijk ongeluk is al veel te veel. Het is wachten op nieuwe ongelukken, want de situatie is niet veranderd." Is het wachten op een nieuw ongeluk? "Ik hoop het niet, maar ik ben bang van wel", aldus Mark. Een goede oplossing zou volgens hem zijn: een fietstunnel, of een rotonde of verkeerslichten. "Een 50-bord heeft geen zin op een provinciale weg."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.