Persoonlijke verhalen
26 sep 2022, 23:22
'Mij Nie Appen'!' is de boodschap van de nieuwe MONO-campagne van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De campagne richt zich niet alleen op de automobilist, maar vooral ook op de verzender van appjes. Maandag was de eerste landelijke MONO-actiedag.
Moeder Lauranne Jansen is erg blij met deze campagne. Zij verloor in maart 2016 haar 21-jarige dochter Yannick, die op Texel werd doodgereden door een appende automobiliste. Dat riep toen woede op bij Lauranne. "Hoe krijg je het voor elkaar? Wat is nu belangrijker: een leven of een tekstberichtje? En dan door zo'n stomme mobiel is een leven verwoest. Je hebt een leven ontnomen en een heel gezin verwoest."
Ze is dan ook erg te spreken over de nieuwe MONO-campagne 'Mij Nie Appen!': "Ik vind het in één woord geweldig! Weer aandacht vragen voor het mondiale probleem, want het houdt niet op bij de grens. Elk land heeft dezelfde problemen", zegt Lauranne. "En ook een bijzondere insteek om bewustwording te creëren bij de verzender, want ga maar eens aan staan als ontvanger: het is een verslaving. Je moet met jezelf de afspraak maken: ik gebruik de telefoon niet in de auto. Maar nu de kant van de verzender kiezen, vind ik een hele goeie."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.