Terug

Volg Hart van Nederland

Meer verkeersslachtoffers in 2022, dochter van Miranda was er een van: 'Je wereld stort in'

Persoonlijke verhalen

3 jan 2023, 19:58

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in ons land. Vorig jaar zijn er volgens de voorlopige cijfers 578 verkeersongevallen geweest. Dat laat Paul Broer, portefeuillehouder Verkeer van de Nationale Politie, weten naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

De dochter van Miranda Evers, de 20-jarige Kaylee, werd vorig jaar doodgereden door iemand die ruim 130 kilometer per uur reed waar de maximumsnelheid 70 kilometer per uur is. "Je wereld stort letterlijk in", vertelt Miranda in gesprek met Hart van Nederland.

Kaylee stak op 8 juli afgelopen jaar met de fiets de weg over toen ze werd geschept. Ze overleed aan haar verwondingen. De dader werd in november veroordeeld tot drie jaar cel. De officier van justitie noemde hem destijds "een snelheidsduivel" en de dader zou tijdens het rijden vaak op zijn telefoon hebben gezeten en vlak voor het ongeluk drugs hebben gebruikt.

Een ongelofelijke klap voor moeder Miranda, die haar dochter nooit meer thuis zal kunnen verwelkomen. "Ik dacht dat m'n luchtpijp dichtgeknepen werd. Ik ben op de bank gegaan. Ik heb gegild, gekrijst", zegt ze geëmotioneerd.

Meer ongelukken

In vergelijking met de coronajaren 2020 en 2021 zijn er in 2022 aanzienlijk meer ongelukken gebeurd. "Toen was er minder verkeer op de weg", legt Broer uit aan Hart van Nederland. Maar ook vergeleken met 2019 zijn er meer verkeersslachtoffers. "Dat is een zorgelijke trend", aldus Broer.

Het exacte aantal verkeersdoden en gewonden wordt in het voorjaar bekendgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hoewel de cijfers dus nog niet compleet zijn, ziet de politie wel al dat er afgelopen jaren beduidend meer ongelukken zijn met elektrische fietsen, met name waar ouderen bij zijn betrokken. Verder waren er afgelopen jaar meer ongelukken in de avonduren dan in de ochtend. Te hard rijden, bellen achter het stuur en bestuurders onder invloed van drank en drugs staan nog altijd in de top 5 van verkeersongelukken.

Geen grootschalige verkeerscontroles

Veilig Verkeer Nederland verwijt de politie dat ze automobilisten te weinig controleren op bijvoorbeeld rijden onder invloed of het gebruik van een mobiele telefoon onderweg. "Dat is kritiek die we enigszins begrijpen", zegt Broer. "Je ziet de grootschalige verkeerscontroles niet meer op straat. Dat kan niet altijd meer, dat is en kwestie van keuzes maken. Maar het handhavingsniveau is in 2022 zeker niet minder geworden dan de jaren daarvoor."

Bovenop de honderden incidenten met fatale afloop, zijn er ook ruim twintigduizend ongelukken waarbij er in ieder geval één persoon gewond raakt. "Dat zijn cijfers om van te schrikken. Er is natuurlijk ontegenzeggelijk meer verkeer op straat gekomen. Mensen mijden het openbaar vervoer meer mensen gaan toch weer op kantoor werken. Kortom: het is drukker op straat", legt Broer tot slot uit.

Hart van Nederland/ANP

Foto van SPS Media ter illustratie

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.