Terug

Volg Hart van Nederland

Watersnoodgedupeerde doet gouden zet met belletje naar burgemeester

Watersnoodgedupeerde doet gouden zet met belletje naar burgemeester

Persoonlijke verhalen

13 mei 2022, 22:25

Na wekenlang onduidelijkheid was Monica van Baardwijk het zat. Er móest iets gebeuren, zij en haar gezin zijn vorig jaar juli namelijk zwaar getroffen door de watersnoodramp in Limburg. En dus trok ze de stoute schoenen aan en belde de burgemeester van haar woonplaats Meerssen... op haar privénummer.

Haar huis was een puinzooi na de wateroverlast. Nadat ze van de eerste schrik een beetje zijn bekomen, komen er een hoop vragen waarvan een van de belangrijkste is: hoe krijgen ze de schade vergoed? Wat blijkt: delen van de schade krijgen ze niet vergoed, de regels zijn niet duidelijk of er volgen beloftes die niet waargemaakt worden.

Burgemeester bellen

Monica schetst de situatie: "We krijgen vanuit de verzekering 19.000 euro vergoed, maar de schade aan ons huis is 47.000 euro. Na een belletje doet de verzekering er nog vijfduizend euro bij." Lang niet genoeg om de kosten voor herstel volledig te dekken. "Mijn partner kan niet werken wegens een bedrijfsongeval en heeft een uitkering", vervolgt ze. "Daardoor konden we geen hypotheek aangaan. We liepen helemaal vast."

Gelukkig weet ze - via via - het telefoonnummer van burgemeester Mirjam Clermonts-Aretz te bemachtigen. En nee: dat is niet het nummer van de gemeente, waar ze eerst langs vier medewerkers moet om hopelijk bij de burgemeester uit te komen. Het is het nummer van Clermonts-Aretz zélf. Monica pakt de telefoon en besluit het nummer te bellen. En haar daad, geboren uit wanhoop, werpt zijn vruchten af.

Want ook al is het zaterdagochtend: de burgermoeder neemt op. Monica kan haar verhaal doen en krijgt direct een toegestoken hand: Clermonts-Aretz brengt haar in contact met onder andere het Nationaal Rampenfonds. En dat werkt, want inmiddels heeft het gezin van Monica flinke stappen kunnen zetten. Nog niet alles is opgelost, maar het begin is er.

Hoewel het voor Monica en haar gezin goed is afgelopen, zijn er genoeg verhalen te vertellen van burgers die maar moeilijk in contact kunnen komen met de overheid. Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen, die burgers helpt in dat contact, stelt in zijn onlangs gepubliceerde jaarverslag dat laatstgenoemde in het coronajaar 2021 veel te stil is geweest.

Politiek Den Haag was namelijk veel te druk met de formatie en daardoor zijn veel zaken die burgers aangaan 'in de wachtstand gezet'. Nu belooft het nieuwe kabinet veel, maar "het is nu tijd voor concrete daden en snelheid", aldus Van Zutphen.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.