Persoonlijke verhalen
24 mrt 2021, 18:42
Angstige momenten voor binnenvaartschippers Peter en Vivianne van der Veen uit het Limburgse Swalmen. Zoontje Hugo wordt 2,5 week geleden onverwachts aan boord geboren, terwijl het schip de Sakura van zijn ouders in een sluis bij Nijmegen ligt. De baby ademt niet. De hulpdiensten worden ingeschakeld maar kunnen de ligplaats niet bereiken.
Baby Hugo kruipt die dag door het oog van de naald. Sunniva Fluitsma van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) trekt aan de bel na het horen van het volgens haar "zoveelste verhaal." Er zijn op dit moment zo'n zevenduizend Nederlandse binnenvaartschepen en dus moeten sluizen en aanlegplaatsen beter bereikbaar voor hulpdiensten worden zodat het in de toekomst geen levens gaat kosten.
Het was niet volgens plan dat baby Hugo aan boord van de Sakura geboren zou worden. Zijn moeder Vivianne wilde eigenlijk in het ziekenhuis bevallen, maar de bevalling zetten zo snel door dat er geen tijd meer was om naar het ziekenhuis te gaan. Op die bewuste 7 maart is de verloskundige en kraamverzorging inmiddels wel aan boord, maar als de baby niet blijkt te ademen, moet een ambulance worden gebeld.
Ondanks de paniek die er ontstaat weet vader Peter dat het hek van de sluis alleen te openen is met een code, die schippers in hun bezit hebben. Om te voorkomen dat de ambulancedienst voor een 'dichte deur' staat, rijdt hij als een gek naar het hek om deze in te voeren. "Dit was heel heftig," vertelt hij tegen Hart van Nederland. "Je moet je vrouw en kind die in nood zitten achterlaten". Ook hun tweejarige dochter Eveline is aan boord. Bij de poort is geen ambulancedienst te bekennen. Die staat naast de sluis bij een woonhuis, want dit is het adres van de zogenoemde ‘autoafzetplaats’.
Het hek van de sluis blijft na het invoeren van de code maar een minuut open, dus rijdt vader Peter in paniek terug naar zijn schip. Bij aankomst hoort hij tot zijn grote opluchting zijn pasgeboren zoon huilen. De baby is na vijf minuten gelukkig zelf weer "tot leven gekomen."
Peter haalt de ambulancedienst uiteindelijk zelf op bij het woonhuis. Na veertien minuten komen ze dan eindelijk aan boord. Dit hadden er met duidelijke bewegwijzering en een code voor hulpverleners vijf kunnen zijn, meent Fluitsma van de ASV. Als baby Hugo is onderzocht en zijn vader eindelijk de slaapkamer binnen mag gaan is dat een hele opluchting. "Dan zie je je vrouw met je kind op de borst met een normale roze kleur". "Dat is fantastisch," vertelt hij over het moment.
Gelukkig heeft moeder Vivianne weinig meegekregen van de gebeurtenis, maar voor vader Peter waren het angstige momenten. "Achteraf vertelde iedereen dat ik opvallend rustig bleef. Ik draaide mijn raampje open en vroeg aan de ambulancedienst of ze voor een bevalling kwamen. Zo heb ik het totaal niet beleefd, maar op zo'n moment handel je gewoon."
Voor Fluitsma, die zelf schipper is, is de maat vol. "Wij zeggen al heel lang: hou op met die hekken," vertelt ze aan Hart van Nederland. "Alle hulpdiensten moeten ergens zonder belemmeringen kunnen komen. Zo worden we als schippers opgesloten achter hekken."
Als de hekken niet weg kunnen, moeten hulpdiensten volgens haar in ieder geval zelf over de codes beschikken, zodat zij deze zelf kunnen openen. Daarnaast pleit ze voor een duidelijke wegbewijzering, zodat hulpdiensten wél weten hoe ze bij een schip komen.
Een woordvoerster van Rijkswaterstaat, die de sluis beheert laat in een reactie aan Hart van Nederland weten "te betreuren hoe dit is gegaan." "Onze sluiskolken en bedienlocaties zijn goed afgesloten en omgeven met hekken zodat onbevoegden geen toegang hebben. Dat kan er omgekeerd voor zorgen dat op een moment dat er fysiek contact nodig is, je meer moeite moet doen om bij elkaar te komen," verklaart de zegsvrouw.
Volgens de woordvoerster gaat het in dit verhaal over "een ongelukkige samenloop van omstandigheden waarbij ook hulpdiensten verkeerde adressen hadden doorgekregen". Bij de meldkamer zou niet duidelijk zijn doorgekomen dat het om een bevalling op een schip ging.
Rijkswaterstaat heeft inmiddels contact gehad met Peter en Vivianne van der Veen. "Wij zijn heel blij dat het met de moeder en baby goed gaat. Deze gebeurtenis is aanleiding voor ons om het proces goed te bekijken en waar nodig aan te passen zodat locaties beter vindbaar zijn, sneller te bereiken zijn en hekken/poorten snel open kunnen," besluit de woordvoerster.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.