Persoonlijke verhalen
16 dec 2021, 22:50
Overbelaste telefoonlijnen, geen uitnodigingsbrief ontvangen, niet dichtbij gevaccineerd kunnen worden. Het loopt op zijn zachtst gezegd niet soepel met de boosters. Iedereen wil zo snel mogelijk een prik, maar de GGD is nog in de weer met opschalen en kan de drukte nu niet aan.
Koepelorganisatie GGD GHOR Nederland vraagt om begrip en geduld: "Iedereen komt de komende weken aan de beurt. De GGD’ers moeten onder hoogspanning werken en doen dat professioneel, met grote inzet en motivatie."
Voor veel mensen is het geduld moeilijk op te brengen, bijvoorbeeld voor Gert Spelhofen uit Dronten. Zijn vrouw heeft kanker en start morgen met een chemokuur. Hij krijgt de booster liever vandaag dan morgen om zijn vrouw te beschermen. "Mijn vrouw mag niks oplopen."
Hij wordt van het kastje naar de muur gestuurd. "We begrijpen het, maar het kán niet", krijgt hij te horen als hij belt met de afsprakenlijn. Online heeft hij het ook geprobeerd. Hij kan eind januari terecht in Apeldoorn of Zwolle. Dat vindt de Drontenaar te ver en duurt hem te lang. "Het is frustrerend. Heel veel mensen willen geen prik en die worden aangemoedigd er één te halen. Ik wil hem en krijg hem niet."
Uit een peiling van ouderenbond ANBO blijkt dat het telefonisch maken van een afspraak voor de boosterprik bij bijna de helft van de 60-plussers moeizaam verliep. Woensdagochtend was de afsprakenlijn van de GGD vanwege de grote drukte helemaal niet bereikbaar.
Gezondheidsminister de Jonge gaf aan dat er 'niet tegenop te organiseren valt'. Hij roept mensen op digitaal een afspraak te maken en indien nodig daarvoor hulp in te schakelen. Online een afspraak maken kan bovendien zonder uitnodigingsbrief.
Desondanks geven veel ouderen de voorkeur aan het telefonisch maken van een afspraak en daarvoor hebben ze de brief nodig. En die hebben veel mensen nog niet ontvangen. Uit de peiling van de ANBO blijkt dat de meerderheid van de ruim 11.000 respondenten nog wacht op de uitnodigingsbrief.
"Daardoor zijn er nu bijvoorbeeld mensen die zijn geboren in 1945 die nog steeds geen afspraak hebben kunnen maken. Terwijl iemand die tien jaar jonger is, al een boosterprik heeft gehad.", aldus directeur Anneke Sipkens.
Omdat voor veel ouderen online een afspraak maken lastig is, pleit de ouderenorganisatie ervoor om zestigplussers ook zonder afspraak te boosteren op zogenaamde inlooplocaties. Dat is nu niet mogelijk. Begin december was er tijdelijk een mogelijkheid om zonder afspraak een boosterprik te halen bij een aantal priklocaties van GGD Hollands Midden. Dat liep storm. Vanwege wachtrijen van een paar uur en verkeersopstoppingen werd er al snel mee gestopt.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.