Persoonlijke verhalen
13 juli 2021, 10:33
In 'tijden van polarisatie en verharding' vindt de Bond tegen vloeken het tijd om weer eens aan de bel te trekken over ons taalgebruik. Daarom start dinsdag de campagne #weetwatjezegt.
Schelden, daar kunnen we in Nederland wel wat van. Zo zijn wij het enige volk dat met (dodelijke) ziektes scheldt. We lijken vaak niet meer te beseffen dat onze woorden pijn kunnen doen, dus wil de Bond tegen vloeken Nederlanders wakker schudden. Kankerpatiënt Anne (11) is het gezicht van de nieuwe campagne. De lancering van de campagne maakt Anne niet mee, zij overlijdt afgelopen november na een gevecht van vijf jaar aan botkanker.
Haar ouders zien de campagne als een eerbetoon aan hun overleden dochter. Als Anne ergens een hekel aan had, dan was het wel schelden met kanker of andere kwetsende termen.
Het meisje zag dat er constant met de ziekte die zij had werd gescholden. Vooral op televisie hoorde ze het vaak terug, maar ook in haar bijzijn werd er weleens met kanker gescholden. "Toen Anne acht jaar was en we naar een museum gingen, zaten daar een aantal jongens op de grond die vonden dat hun telefoon niet snel genoeg oplaadde. Daar werd een hoop met kanker gescholden," vertelt moeder Jolanda. Anne, die toen acht jaar was, vond dit verschrikkelijk. "Je zag haar in zichzelf keren," weet haar moeder nog.
De jongens in het museum werden wakker geschud toen zij door Jolanda werden geconfronteerd met de situatie. "Er zit daar een meisje dat het heeft," zei ze tegen hen. "Ze waren toen erg aangedaan," herinnert Jolanda zich nog goed.
Of confronteren ook de manier is om kwetsend taalgebruik te stoppen weet Jolanda niet. "We hebben niet de illusie dat het de wereld uitgaat. Al gaan er maar een paar mensen over nadenken. Dan hebben we al iets gewonnen", denkt ze.
Schelden is helaas van alle tijden. Kees van Dijk, directeur Bond tegen vloeken: “Op straat, op de werkvloer en online horen en lezen we nog steeds te veel vloeken en scheldwoorden. Degene die het scheldwoord of de vloek uitspreekt, heeft vaak niet eens door wat hij of zij zegt en hoe kwetsend het is voor anderen. Daarom zijn wij deze campagne gestart. We willen mensen bewust maken van kwetsend taalgebruik.”
Door het hele land zijn vanaf dinsdag posters te zien met de woorden 'kanker', 'Jezus', 'God' en 'jood' erop. Op de achtergrond zijn mensen afgebeeld die gekwetst worden door deze woorden.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.