Terug

Volg Hart van Nederland

In pyjama, ondergoed of helemaal naakt? Zo slaapt Nederland

In pyjama, ondergoed of helemaal naakt? Zo slaapt Nederland

panel

14 okt 2023, 20:00

In de slaapkamer is de keuze tussen wel of niet gekleed gaan een persoonlijke voorkeur die zijn wortels vindt in comfort, gewoonte of soms noodzaak. Representatief onderzoek onder het Hart van Nederland-panel in samenwerking met LINDA. onthult hoe Nederlanders zich kleden (of niet) voor hun nachtelijke rust, en wat hun andere voorkeuren voor textiel en hun bed in de slaapkamer zijn.

Zo blijkt dat 32 procent van de 9.156 respondenten de nacht doorbrengt in enkel ondergoed, en nog eens 23 procent heeft daar ook een shirt bij aan. 18 procent heeft een pyjama aan, 3 procent een nachthemd of nachtjapon, terwijl 16 procent de voorkeur geeft aan de vrijheid van naaktheid.

Een flink deel van de Nederlanders heeft een of meer slaapproblemen. Deze slaaptips kunnen helpen:

Een op de vijf Nederlanders slaapt slecht, dit zijn onze slaaptips
0:36
Een op de vijf Nederlanders slaapt slecht, dit zijn onze slaaptips

Twee kussens

Kussens zijn voor de meesten van ons een integraal onderdeel zijn van de slaapervaring. Het gemiddelde komt neer op 1,9 kussens per persoon, zo goed als 2 per persoon dus. Dit gemiddelde is, weliswaar subtiel, hoger bij vrouwen dan bij mannen en varieert ook enigszins per leeftijdsgroep en regio.

Terwijl sommigen zich nestelen tussen hun kussens, omarmt 16 procent van de ondervraagden een lang kussen, met 13 procent die geniet van een eenvoudige vorm van zo'n kussen en 3 procent die de voorkeur geeft aan een menselijke vorm om de eenzaamheid van de nacht te verzachten.

Bedden en beddengoed

Als we kijken naar het soort bedden waar mensen op slapen blijkt dat 55 procent de voorkeur geeft aan een boxspring, terwijl een aanzienlijk deel (39 procent) kiest voor een conventioneel bed of ledikant. Een kleine fractie van het publiek gaat voor het minimalistische, met slechts 2 procent die kiest voor alleen een matras. 1 procent waagt zich aan de golven van een waterbed.

Het kopen van nieuw beddengoed is een sporadische gebeurtenis, met de meerderheid die eens in de twee tot vijf jaar nieuw beddengoed aanschaft. Wanneer ze dat doen, neigt 40 procent naar een abstract motief, terwijl 36 procent voor een effen kleur kiest, en 24 procent hun bed siert met figuratieve motieven zoals bloemen, dieren of racewagens.

Ook je mening geven?

Word lid van het Hart van Nederland-panel! Kijk hier voor alle informatie over het panel en meld je net als 40.000 andere mensen aan voor de onderzoeken!

Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. De laatste onderzoeken bekijk je hier.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.