panel
7 apr 2023, 00:00
Het negeren van een rood kruis is vaak niet alleen gevaarlijk en onnodig, maar het kan ook hinderlijk zijn voor de hulpdiensten die de ruimte nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Afgelopen zondag negeerden ruim honderd automobilisten de rode kruizen bij een ongeluk op de A4 bij Den Haag. Hierdoor kon een traumahelikopter niet direct landen op een gewonde motorrijder te helpen.
"Meer dan 100 bestuurders vonden hun geplande route belangrijker en negeerden de rode kruizen", schrijft de verkeerspolitie Den Haag op Twitter. "Hierdoor werd de Trauma Heli met het Mobiel Medisch Team (MMT) flink gehinderd. Zij konden niet direct landen, waardoor levensbelangrijke hulpverlening werd vertraagd."
De automobilisten die de rode kruizen negeerden zullen volgens de politie worden 'bedankt' met een bekeuring. "De hoogte daarvan wordt door de officier van justitie vastgesteld, maar is niet mals." Maar werkt een boete nog wel of moeten er andere middelen in worden gezet om deze asociale bestuurders aan te pakken?
Als het aan verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ligt, komen er hardere sancties. Tertoolen is zelf voor het afpakken van het rijbewijs als je wordt gepakt voor het (bewust) negeren van een rood kruis. Ruim de helft (52 procent) van het Hart van Nederland-panel onder ruim 3900 deelnemers is het met hem eens. 44 procent is een voorstander van hogere boetes. Ruim een derde van de Nederlanders lijkt een cel- of werkstraf (respectievelijk 22 en 15 procent) een gepaste sanctie.
Volgens de politie worden rode kruizen boven de weg dagelijks op grote schaal genegeerd. De veiligheid van hulpverleners en andere weggebruikers komt daarmee in gevaar, waarschuwt de politie. In 2019 werden 10.000 boetes uitgeschreven voor het negeren van rode kruizen. De hoogte van de boete voor het negeren van een rood kruis is minimaal 250 euro maar kan hoger oplopen als de officier van justitie daar reden voor ziet.
Slechts 5 procent is van mening dat harder straffen niets gaat uithalen. "Beboeten is sowieso vooral een melkkoe, misschien moeten ze eens proberen te achterhalen waarom die kruizen genegeerd worden", licht een panellid zijn antwoord toe. Een ander denkt dat voorlichting een beter alternatief is dan met boetes smijten: "Er moet een campagne komen die duidelijk maakt waarom we die kruizen hebben en dat ze levens kunnen reden", vult een ander aan.
Het negeren van rode kruizen leidt vaak tot (levens)gevaarlijke situaties, geeft Rijkswaterstaat aan. Rijkswaterstaat heeft sinds 2015 weginspecteurs met een zogenoemde boa-status in dienst. Inmiddels telt Rijkswaterstaat bijna honderd van zulke weginspecteurs. Zij mogen voor vier verkeersovertredingen een proces-verbaal uitschrijven: het negeren van een rood kruis, het rijden op de vluchtstrook, stilstaan op de vluchtstrook en vrachtwagens met een te hoge lading.
Word lid van het Hart van Nederland-panel! Kijk hier voor alle informatie over het panel en meld je net als 40.000 andere mensen aan voor de onderzoeken!
Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. De laatste onderzoeken bekijk je hier.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.