Terug

Volg Hart van Nederland

Nederlanders woest op Adidas om badpakmodel: dit is waarom

panel

19 mei 2023, 15:46

De sportkledinggigant Adidas ligt zwaar onder vuur na de introductie van hun nieuwe Pride-collectie, waarbij ze ervoor gekozen hebben om een mannelijk model in een badpak te laten poseren. De publieke reactie op deze ongebruikelijke keuze is verhit en heeft ook in Nederland een storm van kritiek en boycot-oproepen op sociale media veroorzaakt.

Het badpak is een prominent onderdeel van de "Pride 2023"-collectie van Adidas, die een diversiteit aan kleding- en schoenenstukken omvat. Het controversiële aspect is dat hetzelfde mannelijke model niet alleen het badpak showt, maar ook te zien is in andere typisch vrouwelijke kledingstukken uit de collectie, waaronder jurken en shirts.

Nederlandse reacties

Sommige mensen beschouwen deze campagne als een poging van Adidas om vrouwen uit te wissen. "Dus een vrouw heeft borst/rughaar en bobbel in haar kruis volgens Adidas? Wederom een belediging voor vrouwen dit soort advertenties", vraagt Caroline van Leuven zich af. "Mannen pikken de banen van vrouwen in, vrouwen krijgen de boodschap dat ze totaal irrelevant zijn en vrouw zijn is geen kostuum dat een man aan en uit kan trekken", luidt de opsomming van Caroline Franssen van Voorzij, een stichting die opkomt voor de rechten van vrouwen tegenover biologische mannen die zich als vrouw identificeren.

De reacties op de Adidascatalogus variëren van verbijstering tot boosheid. "Een badpak is voor een vrouw en niet voor een man! Hou op met die smerige woke onzin, om schijtziek van te worden", vindt Marc.

Bijna de helft van de Nederlanders is niet blij met de keuze van Adidas, zo blijkt uit het Hart van Nederland-Panel. Toch geeft maar 10 procent aan dat ze Adidas vanaf nu zullen boycotten. De meeste mensen, 60 procent, geven aan dat deze campagne geen invloed zal hebben op hun koopgedrag.

Een golf van verontwaardiging heeft geleid tot de hashtag #BoycottAdidas op Twitter. "Adidas wil blijkbaar niets meer verkopen aan vrouwen. Want ik koop geen bikini, badpak, jurk of andere kleding waarin een man poseert. Ik voel mij dan als vrouw door dat merk niet aangesproken", verklaart Birgit.

Passende kleding

De controverse rondom Adidas past in een lange traditie van discussies over wat aanvaardbaar is om als man of vrouw te dragen. De ideeën van wat 'passende' kleding is voor mannen en vrouwen is door de jaren heen flink veranderd. Zo ook het badpak. In de vroege twintigste eeuw, toen zwemmen een populair tijdverdrijf werd, droegen mannen in feite wat we vandaag de dag zouden omschrijven als een badpak. Deze zwemkostuums bedekten het hele bovenlichaam en waren gemaakt uit één stuk, heel vergelijkbaar met het traditionele damesbadpak. Pas in de loop van de twintigste eeuw begonnen mannen kortere zwembroeken te dragen.

En waar vrouwen het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld vinden om broeken te dragen, was dit vroeger absoluut niet het geval. Tot ver in de twintigste eeuw was het voor vrouwen sociaal onaanvaardbaar om broeken te dragen. Het waren de feministische bewegingen die dit idee uitdaagden en uiteindelijk veranderden.

Transmodellen

Het is ook niet de eerste keer dat grote merken controverses veroorzaken door atypische modellen te gebruiken in hun reclamecampagnes. Eerder kwam Nike onder vuur te liggen toen ze een transvrouw, Dylan Mulvaney, inzetten om sportbeha's te promoten. Ook Budweiser kreeg te maken met een terugslag toen ze hetzelfde model gebruikten.

Adidas heeft tot nu toe niet publiekelijk gereageerd op de ophef.

Foto: Adidas

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.