
Panel
7 feb 2025, 19:06 - Update: 7 feb 2025, 19:23
Een medepassagier die op luidspreker zit te bellen of iemand die een extra plek bezet houdt met zijn of haar tas: allemaal ergernissen in het openbaar vervoer waar menig Nederlander zich in zal herkennen. In Frankrijk bestrijden ze vuur met vuur en werd laatst nog een fikse boete uitgedeeld aan iemand die luid zat te telefoneren in de trein. In Nederland proberen we het liever op te lossen met een tik op de vingers.
Uit het Hart van Nederland-panel onder 1.815 deelnemers blijkt echter dat sommigen zo'n boete helemaal niet zo gek vinden: 48 procent van de respondenten is vóór zo'n maatregel, tegenover 46 procent die ertegen is.
Maar aan welk gedrag van medepassagiers in het ov ergeren mensen zich het meest? Uit de paneluitslagen blijkt:
Agressief of asociaal gedrag, zoals schelden, duwen of intimideren: 52 procent
Luide telefoon of videobelgesprekken voeren: 43 procent
Hardop muziek of filmpjes afspelen (zonder koptelefoon): 36 procent
Resten van eten, drinken of kauwgom achterlaten: 33 procent
Niet opstaan voor hulpbehoevenden: 30 procent
Passagiers niet eerst uit laten stappen voordat ingestapt wordt: 27 procent
Iemand die mij of iemand anders lastigvalt: 27 procent
Geur van zweet, alcohol of sterk ruikend eten: 25 procent
Met schoenen op de stoel zitten: 23 procent
Openlijk vapen of roken: 23 procent
Tas op een lege stoel laten staan: 16 procent
Voordringen bij het instappen of gaan zitten: 16 procent
Hard praten met anderen: 16 procent
Niet doorlopen terwijl het druk is: 10 procent
Fietsen of koffers die de doorgang blokkeren: 7 procent
Ongewenste gesprekken aangaan: 6 procent
Worden mensen dan ook aangesproken op hun vervelende gedrag? Van de respondenten geeft 44 procent aan dat ze mensen er wel op aanspreken. 49 procent doet dat niet.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.