Het beste van Hart
1 juni 2023, 07:29
Veel mensen zullen het niet eens opmerken, maar bij sommigen veroorzaakt het veel stress: de acceptgiro verdwijnt vanaf 1 juni. Vooral oudere mensen die niet goed overweg kunnen met internetbankieren zijn boos: hoe moeten zij hun bankzaken nu regelen?
Trees Maas is een van die mensen. Zij gebruikt al 63 jaar acceptgiro en contant geld om te betalen. Een andere manier lukt niet, volgens haar. "Het is voor mij niet makkelijk", vertelt ze aan Hart van Nederland. "Ik heb daar 63 jaar mee gewerkt en nu mag het ineens meer."
Het bedrijf dat acceptgiro's verzorgt, Currence, stopt ermee. Ze zeggen dat de kosten per acceptgiro te hoog zijn en dat het niet langer rendabel is. Ooit was het gele strookje - dat toen nog blauw was - juist dé handige en nieuwe manier om te betalen, omdat de gegevens van de ontvanger al waren ingevuld.
En dat is nou precies wat Trees zo beangstigend vindt aan internetbankeren. "Je moet dat hele grote nummer invullen, waar je je vinger bij moet houden om het te lezen. Ik krijg het ook wel eens terug omdat ik cijfers heb omgedraaid." En een computer gebruikt ze sowieso niet. "Die heb ik wel, maar ik kan er niks mee."
"Nu moet ik mijn dochter gaan vragen of ze mijn financiën na wil gaan kijken en die rekeningen voor mij wil betalen. Zij werkt ook en heeft één dag in de week vrij. Ik ga liever een kopje koffie met haar drinken dan dat ze bij mij moet gaan zitten werken. Dat doet ze de hele week al."
Dat ze nu afhankelijk wordt van haar dochter, vindt Trees het vervelendst. "Ik kon het altijd zelf regelen, deed alles zelf. Nu moet ik dit uit handen geven en dat is gewoon niet prettig. Je wil het allemaal zelf doen en zo lang mogelijk zelfstandig blijven." Bovendien is haar dochter nu bijvoorbeeld op vakantie en blijft alles twee weken liggen. "Maar ik wil haar nu niet storen."
Ouderenbond ANBO heeft er veel aan gedaan om hun leden voor te bereiden op het verdwijnen van de acceptgiro. "We kregen wel belletjes van mensen die zich zorgen maken", laat de bond weten. "Gelukkig was het al langer bekend." Ze doen veel om oudere mensen zoals Trees te helpen.
"We hebben een adviesteam dat ouderen kunnen bellen als ze vragen hebben en het overschrijfformulier blijft wel bestaan en heeft een soortgelijke opzet. We hebben een stappenplan waarin staat hoe mensen dit moeten invullen."
Bij een overschrijfkaart is dus niet een groot deel van de gegevens ingevuld, zoals bij een acceptgiro. Trees hoopt wel dat er nog een andere oplossing komt. "Er zijn veel meer mensen zoals ik. Hebben ook niet altijd een zoon of dochter die dat voor hen regelt."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.