Terug

Volg Hart van Nederland

Van treurig naar blij en van eenzaam naar samen: dit is succesformule van kerstreclames

TV programma's

9 dec 2023, 16:15

Bij Kerst horen hartverwarmende verhalen. Veel bedrijven grijpen tijdens deze donkere dagen hun kans om met hun reclamespotjes in te spelen op de emoties van de kijker. Wij hebben de meest opvallende commercials van 2023 op een rijtje gezet. Maar wat is nou de succesformule achter deze spotjes?

Volgens marketingexpert Thijs van Dijk is er niet één succesformule, maar is het vaak een combinatie van een aantal zaken. "Het is een mix van het merkverhaal van de afzender, de actualiteit en ook wat er speelt bij de consument in dat betreffende jaar."

In de tijd van corona viel op dat het thema ‘samen’ erg vaak terug kwam in de commercials en ook de ‘magie’ van kerst zien we nog steeds in veel commercials. "Ook het ‘familiegevoel’ is een krachtig element en dat zien we dan ook dit jaar weer terug", aldus Van Dijk.

Kerstcommercials zijn volgens hem onderdeel van de merkstrategie. Bedrijven hopen zo in het brein van de consument te blijven. "Dus als ik een succesformule voor een kerstcommercial zou moeten bepalen, dan zijn de ingrediënten als volgt: emotie, magie, familiegevoel en stukje actualiteit en dan zorgen dat het aansluit bij het verhaal van het betreffende merk en voilà, je hebt een succesformule!"

Het ene bedrijf kiest voor een emotionele insteek en het andere merk kiest meer voor een praktische insteek, waarbij bijvoorbeeld gefocust wordt het kerstassortiment. "Zo krijg je uiteindelijk kerstcommercials in verschillende geuren en smaken", vertelt de marketingdeskundige.

Filmischer, grootser, langer en emotioneler

Volgens Van Dijk zijn er wel trends op het gebied van kerstcommercials. Zo worden ze steeds filmischer, grootser, langer en emotioneler.

"Wat ook opvalt is dat veel commercials een verhaal bevatten waardoor de kijker blijft kijken. De producten zijn in veel gevallen onderdeel van het verhaal in de commercial, al zijn daar ook uitzonderingen in. De magie van kerst, het familiegevoel, samenzijn, dat zijn thema’s die we elk jaar wel terug zien komen in de verschillende commercials."

Niet veel verrassends

Ook merkdeskundige Erwin Wijman merkt dat dit de ingrediënten zijn van goede kerstreclame. Volgens hem zijn de Nederlandse spotjes vooral treurig en zit er niet veel verrassends in. "De ultieme factoren van de succesformule zijn herkenbaarheid, een verhaal dat van treurig naar blijdschap, of van eenzaamheid naar samenzijn gaat."

Wat Wijman wel opvallend vindt, is dat bedrijven geen thema's als oorlog of polarisatie meenemen in hun reclames. Terwijl dit wel onderwerpen zijn die Nederland bezighouden op dit moment. "Die zie je hier niet in terug."

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.