Terug

Volg Hart van Nederland

Vooral mannen keren zich tegen keuze Adidas voor badpakmodel

Entertainment

20 mei 2023, 14:45

Sportkledingmerk Adidas ligt behoorlijk onder vuur nadat het voor haar Pride 2023-collectie een mannelijk model heeft ingezet om onder meer een vrouwenbadpak en een jurk aan de man te brengen. Een storm aan kritiek was het gevolg, maar wat vindt Nederland van deze kwestie?

Bijna een derde van de Nederlanders (29 procent) is sterk tegen deze keuze van Adidas, blijkt uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder 4090 deelnemers. Van die 4090 deelnemers zijn er 2018 man en 2072 vrouw. Onder de heren is 16 procent tegen en 37 procent zelfs sterk tegen de campagnestrategie van de sportkledinggigant. Bij de vrouwen is 22 procent zowel tegen als sterk tegen. Slechts 17 procent van de mannen is voor deze wijze van badpakken etaleren, versus 23 procent van de vrouwen.

Onder de mensen die negatief tegenover de keuze van Adidas staan, valt vooral het woord 'woke' vaak. "Ben helemaal klaar met het doordrukken van de woke agenda", schrijft één van de panelleden bijvoorbeeld. Ook veelgehoord: deze campagne is anti-vrouw én anti-transgender. "Adidas doet aan het vervagen van vrouwen. Dit is al langer gaande en het is jammer", stelt een deelnemer. "Je hoeft niet transgenders te promoten door biologische vrouwen uit te vagen. De persoon die Adidas gebruikte is immers ook niet transgender maar een kerel in vrouwen kleding. Dit is dus anti-vrouw en ook anti-echte-transgender."

Het badpak is een prominent onderdeel van de "Pride 2023"-collectie van Adidas, die een diversiteit aan kleding- en schoenenstukken omvat:

Adidas onder vuur van Nederlanders om badpakmodel
0:34
Adidas onder vuur van Nederlanders om badpakmodel

Ook vinden velen dat het zijn doel voorbijschiet, namelijk: het verkopen van kleding. "Als ik een badpak wil kopen, dan wil ik als vrouw graag zien hoe de pasvorm is op een vergelijkbaar lichaam. Niet iemand die een ander geslachtsdeel heeft." Een mannelijk panellid vindt het juist "rustiger" om op deze manier een badpak te zien wat een vriendin/echtgenote eventueel gaat dragen... "En dat een jongeman van kleur dit durft, dat vind ik helemaal lef", voegt hij toe.

Koopgedrag

Maar heeft deze wijze van kleding showen ook gevolgen voor het koopgedrag van de HvNL-panelleden? Oftewel, zijn zij nu eerder juist niet of juist wel geneigd om iets van Adidas aan te schaffen? Voor 60 procent van de deelnemers is het niet van invloed. Onder de mannen is dat 55 procent, onder de vrouwen is het 64 procent.

15 procent "is minder bereid" om nog bij het sportmerk te shoppen en 11 procent gaat vol over tot een boycot. Al heeft dat in veel gevallen niet zoveel met deze campagne te maken, zo beschrijft één van hen treffend. "Ik boycot Adidas al sinds ze sponsor zijn van alles dat met FIFA te maken heeft en dus medeverantwoordelijk zijn voor alle misstanden rondom WK’s en corruptie binnen die organisatie."

Ook je mening geven?

Word lid van het Hart van Nederland-panel! Kijk hier voor alle informatie over het panel en meld je net als 40.000 andere mensen aan voor de onderzoeken!

Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. De laatste onderzoeken bekijk je hier.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.