Entertainment
30 mei 2022, 22:22
Het Formule 1-seizoen is in volle gang, maar voor de thuiskijker met een Viaplay-abonnement is dit niet altijd om te juichen. Over de stream regent het al maandenlang klachten, sociale media staan vol met boze berichten. Veel abonnees klagen over een lagere beeldkwaliteit, haperende streams of streams die uitvallen. Ook tv-programma Kassa besteedde maandagavond aandacht aan de kwestie.
Viaplay-gebruiker Olaf Kroezen begon vol enthousiasme aan het nieuwe F1-seizoen: "Bring it on", dacht ik. "Ik had alles geïnstalleerd en zat er helemaal klaar voor", vertelt hij in Kassa. Maar dit liep anders dan verwacht. Het gebeurt regelmatig dat zijn stream midden in de wedstrijd stopt en niet meer opnieuw opstart.
Ook Reimar de Vries heeft speciaal voor de Formule 1 een abonnement op de streamingdienst aangeschaft, maar dit valt hem nu zwaar tegen. "De resolutie verandert van kwaliteit en de stream blijft op sommige momenten voor drie tot vijf seconden hangen. Opeens heb je een freeze frame en heb je geen idee wat er gezegd is."
De gebruikers willen dat de streamingdienst de problemen erkent en actie onderneemt. "Er moet geluisterd worden", vertelt Kroezen. Viaplay vindt dat de problemen niet bij hen liggen en zegt dat de problemen veroorzaakt worden door de televisie of het internet van de gebruikers.
Kassa probeert contact te leggen met het bedrijf achter Viaplay, het Zweedse NENT, maar erg soepel verloopt dat niet. De directeur aan de lijn reageert op de problemen met de mededeling dat hij "daar niet over gaat" en volgens het bedrijf is er ook "niets aan de hand". Het concern zegt dat het platform "één van de meest robuuste in de sector is". Er zijn wel mensen met klachten, maar hun aantal zou "binnen de verwachte bandbreedte zijn".
Viaplay-klanten moeten van de Consumentenbond een compensatie ontvangen vanwege de slechte beeldkwaliteit van de Formule 1-streams. Daar is het bedrijf volgens Europees recht toe verplicht.
"Wij hebben Viaplay laten weten dat we verwachten dat het bedrijf klanten compenseert, en dat ze beter bereikbaar zijn voor consumenten. We willen binnen een week van Viaplay horen wat ze gaan doen", aldus woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat weten bij de Zweedse toezichthouder aan te dringen op een oplossing voor Nederlandse klanten.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.