Terug

Volg Hart van Nederland

Netflix gaat mogelijk delen van accounts aanpakken en reclames tonen

Netflix gaat mogelijk delen van accounts aanpakken en reclames tonen

Entertainment

20 apr 2022, 14:52

Streamingsdienst Netflix heeft voor het eerst in ruim tien jaar betalende klanten verloren, dat meldt het Amerikaanse bedrijf. De populaire videodienst heeft 200.000 abonnees minder dan het laatste kwartaal van vorig jaar. En het toekomstbeeld ziet er niet rooskleuriger uit voor Netflix. En dat is mogelijk ook slecht nieuws voor mensen die andermans account gebruiken om hun favoriete series en films te kijken.

Het bedrijf verwacht wereldwijd de komende maanden nog een twee miljoen betalende klanten te verliezen. Na de bekendmaking van de kwartaalcijfers daalde de beurskoers van Netflix met 26 procent. Het bedrijf geeft al langer aan dat de cijfers de afgelopen jaren vertekend waren. Dat heeft meerdere redenen.

Concurrentie en inflatie

Door de coronapandemie bleven wereldwijd mensen meer thuis en was er veel behoefte aan vermaak. Maar inmiddels kunnen in veel landen mensen weer naar cafés, restaurants en bioscopen en zegt een deel het Netflix-abonnement op. De toegenomen inflatie werkt ook niet mee, omdat dit soort abonnementen vaak als eerste uit de vaste lasten wordt geschrapt.

Maar ook de concurrentie van andere streamingdiensten is toegenomen. De afgelopen jaren gingen onder meer Disney+, HBO Max, Amazon Prime en in Europa ook Viaplay in steeds meer markten van start. In Nederland heeft het bedrijf ook nog concurrentie van Videoland.

Delen van accountsgegevens en advertenties

Tenslotte is het delen van inloggegevens een groot probleem voor Netflix. Het bedrijf zegt dat zo'n honderd miljoen huishoudens de streamingdienst bekijken zonder daarvoor te betalen. Dat aantal komt bovenop de circa 222 miljoen betalende huishoudens. Netflix wil die meekijkende huishoudens ook aanspreken.

In Latijns-Amerika heeft de dienst al geëxperimenteerd met een abonnement voor meerdere huishoudens.

Ook zet het bedrijf de deur open voor advertenties op het platform. Eerder was Netflix faliekant tegen het idee. Maar na de laatste kwartaalcijfers kijkt co-CEO Reed Hastings nu anders naar de potentie van het plan.

Verder moeten de bestaande gebruikers door betere suggesties en veel nieuwe series en films overgehaald worden om langer lid te blijven. Onlangs introduceerde Netflix al een nieuw beoordelingssysteem met naast een duimpje omlaag en een duimpje omhoog ook twee duimpjes omhoog kan worden gegeven.

Stijgende omzet door verhogen kosten

Netflix heeft op dit moment drie verschillende abonnementen. Het basis-abonnement kost 7,99 euro. Voor het standaard-abonnement, waarbij je op meerdere schermen kunt kijken, betaal je 11,99 euro en voor het premium-abonnement ben je per maand 15,99 euro kwijt. Dan heb je wel de optie om je series en films in 4K-kwaliteit te streamen.

Ondanks de tegenvallende gebruikersaantallen steeg de omzet op jaarbasis met tien procent tot een kleine 7,9 miljard dollar, omgerekend zo'n 7,3 miljard euro. Dat kwam onder meer doordat Netflix de prijzen van zijn abonnementen verhoogde. De winst kwam uit op 1,6 miljard dollar, wat een daling was ten opzichte van een jaar geleden.

Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden door Hart van Nederland.

Hart van Nederland/ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.