Entertainment
16 juni 2022, 19:00
Viaplay staat flink onder druk om zijn abonnees te behouden. De streamingdienst die vooral kijkers trekt met Formule 1 en darten dreigt namelijk een meerderheid van zijn gebruikers te verliezen, blijkt uit nieuw onderzoek door marktonderzoeker Telecompaper.
Sinds de introductie van Viaplay dit jaar in Nederland werden al meer dan een half miljoen abonnementen afgesloten, zo bleek eerder al uit onderzoek door de marktonderzoeker. Die snelle opmars is vooral te danken aan Formule 1-fans, maar de streamingdienst kreeg al snel kritiek op de kwaliteit van de sportuitzendingen.
Uit het onderzoek, dat al in april is uitgevoerd maar waarvan Telecompaper nu pas de resultaten naar buiten brengt, geeft slechts 49 procent van de ondervraagde abonnees aan ook volgend jaar nog klant te zijn. Daarmee is de opgave voor Viaplay om abonnees te behouden een stuk groter dan bij andere streamingdiensten zoals Netflix.
Verder wordt in het onderzoek duidelijk dat 16 procent van de Viaplay-klanten al definitief zijn of haar abonnement heeft opgezegd bij de streamingdienst. 15 procent van de respondenten geeft aan in ieder geval hun abonnement op pauze te hebben gezet en 21 procent van de deelnemers twijfelde om op te zeggen.
Viaplay heeft op de televisiemarkt rond de Formule 1 te maken met flinke concurrentie van F1TV Pro. Dat is een service van de Formule 1 zelf waarmee fans voor een vast bedrag per jaar naar de Grand Prix-races kunnen kijken. Inmiddels hebben een heel aantal kijkers al de overstap gemaakt.
Bovenstaande video was eerder te zien bij Radio Veronica
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.