Entertainment
17 okt 2021, 09:17
De finale van De Dansmarathon is zaterdagavond door meer dan een miljoen mensen op televisie bekeken, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO). Het programma werd vanaf donderdagavond bijna vijftig uur live uitgezonden.
In het laatste uurtje van De Dansmarathon streden nog twintig van de honderd gestarte koppels om de hoofdprijs van 100.000 euro. Iets meer dan een miljoen televisiekijkers zagen hoe Tawatha en Jermaine de strijd uiteindelijk wonnen. Zij hadden van alle overgebleven dansparen in vijftig uur tijd de minste pauze genomen, slechts 35 minuten.
Zestigplussers Toon en Maria verbaasde Nederland door een knappe tweede plaats te behalen. De publiekslievelingen waren konden na vijftig uur dansen zelfs nog op hun benen staan. Meerdere kandidaten moesten in de laatste twee uur nog afhaken, omdat ze letterlijk door hun benen zakten.
Alle deelnemers zijn nauwlettend in de gaten gehouden door een medisch team. Ze droegen onder andere een hartslagmeter en konden zich tussen het dansen door laten behandelen. De overgebleven koppels moeten een dopingtest ondergaan om te controleren of zij de vijftig uur wel op eigen kracht hebben gehaald. Voorafgaand is ook getest op drugsgebruik.
Mensen schakelden zaterdag massaal in om het laatste uur van de zware strijd te volgen. Het uur voor de grote finale van het programma zaten volgens SKO al 597.000 mensen klaar voor de buis. Ook de registratie van het derde, vierde en vijfde uur voor het eindsignaal was met hun aantal kijkers goed voor een notering in de top 25 van best bekeken programma's van de dag. Het overgrote deel van het programma haalde die klassering niet.
De laatste zestig minuten van de overlevingsstrijd op de dansvloer trokken gemiddeld slechts 5000 kijkers minder dan het RTL 4-programma Oh, wat een jaar!, dat het op twee na best bekeken programma van de dag was. De samenvattingen van de Eredivisie (ruim een miljoen kijkers) en het NOS Journaal van 20.00 uur (1,7 miljoen kijkers) werden op NPO 1 nog beter bekeken.
Bron: Redactie / ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.