Entertainment
15 mrt 2022, 09:30
Het veelbesproken nieuwe programma met de Meilandjes, Chateau Bijstand, heeft maandagavond goed gescoord. Op SBS6 keken ruim een miljoen mensen naar de eerste aflevering van de show waarin Martien Meiland en zijn familie een maand op bijstandsniveau moeten leven, meldt Stichting KijkOnderzoek.
Voorafgaand aan de start van Chateau Bijstand kwam er kritiek op het programma. Zo was Arjen Lubach in zijn programma kritisch over het feit dat de rijke Meilandjes de luxe hebben om hun leven tijdelijk in te ruilen, terwijl mensen in de bijstand die keuze niet hebben. Tv-recensent Angela de Jong vroeg zich in het AD hardop af of zo'n programma nog wel kan "nu steeds meer mensen moeite hebben om rond te komen".
Martien Meiland reageerde maandagochtend voorafgaand aan de uitzending op Radio 10 al op de ophef. Hij vond dat mensen eerst "maar eens" moesten gaan kijken. Ook zei Meiland dat het een informatief programma is over mensen die in zo'n situatie zitten.
"Wij hebben ook vragen aan mensen in de bijstand. God, meid of jongen, hoe kom je hieruit? Word je ook bijvoorbeeld door een gemeente gecoacht of bestaat er een omscholing? Dat soort dingen", aldus Meiland. "Het is natuurlijk heel interessant om daar achter te komen."
Volgens Shownieuws ergerde een groep kijkers zich tijdens de uitzending aan de hoofdpersonen van het programma. "Zo'n Dit gaat niet mijn serie worden, romantiseren, een maand in bijstand en dan weer terug naar alle luxe. Toch wel denigrerend richting mensen die op bijstandsniveau leven…", laat iemand op Twitter weten. Een ander noemt het programma "walgelijk".
Anderen vonden het daarentegen wel vermakelijk. "Neem dit programma niet te serieus mensen", schrijft iemand op Twitter. "Dit is pure entertainment, voor degenen die van de Meilandjes houden. Als je hen niet meer leuk vindt, zap je toch lekker door?"
Video via Shownieuws.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.