Terug

Volg Hart van Nederland

Brabander speelt Drent in supermarktreclame, kan dat nog wel in deze tijd?

Entertainment

16 nov 2022, 00:10

De een zal zeggen: waar maken we ons druk om. De ander schiet uit zijn of haar klomp. Een acteur of actrice die iemand speelt van een andere afkomst. We kennen natuurlijk maar al te goed de Zwarte Pieten-discussie, maar hoe zit dat met accenten en dialecten?

Om een recent voorbeeld erbij te pakken: supermarktketen Lidl heeft recent hun boegbeeld in de reclames vervangen. Thomas Acda is ingeruild voor Alex Klaasen, een Brabander. Maar dan nu het heikele punt: hij speelt een Drent en spreekt er dus ook als eentje, onder andere met zijn medespelers in de spot. Schande! Althans, dat zeggen inwoners van de noordelijk gelegen provincie. Berichten te over van gepikeerde Drenten die het maar nergens naar vonden klinken.

Maar alleen een greep uit online reacties doen is soms wat makkelijk, dus daarom is het Hart van Nederland-panel ingeschakeld voor deze kwestie. Maakt Nederland zich hier druk om, of valt het mee?

Niet van gediend

Allereerst het algemene, landelijke beeld. Ruim 2500 personen deden mee en gaven op de eerste vraag, 'wat vindt u ervan als een acteur uw accent nadoet, terwijl die acteur eigenlijk ergens anders vandaan komt?', een helder antwoord. Het maakt bijna twee derde van ons land niks uit. 29 procent is er niet van gediend, waarbij (misschien) opvallend genoeg de jongeren zich er nog het meest druk over maken, ruim een derde.

Als we de uitslagen per provincie erbij pakken, dan steken er een paar wat meer heetgebakerde stukjes land bovenuit. 44 procent van de Drenten, 40 procent van de Overijsselaars, 39 procent van de Friezen, 35 procent van de Groningers en 33 procent van de Limburgers storen zich aan het 'lenen' van accenten in films, series of reclames. Bij de andere provincies is het 30 procent of minder die zich eraan stoort.

Crisis opgelost?

Ook is het panel de stelling voorgelegd dat acteurs niet meer iemand van een andere afkomst, lichamelijke of mentale beperking of seksualiteit zouden mogen spelen. Die stelling blijkt niet echt populair, want maar liefs 77 procent van het land is het daarmee oneens. Wie dan de provincies induikt ziet ongeveer hetzelfde beeld. Kleine uitschieters zijn Utrecht (82 procent) en Zeeland (60 procent). Vooral de huidige achterban van BIJ1 is het wél eens met de stelling, 55 procent vindt het niet meer kunnen.

Voor wie zich afvraagt of het probleem met de supermarktreclame inmiddels is opgelost: Lidl heeft aangegeven dat Klaasen geen écht Drents ten gehore brengt in de commercials. Het is gewoon ABN. "Wat iedere Drentenaar zou doen als hij/zij met een niet-Drentenaar zou spreken. Maar je hoort nog wel het Drentse accent. Dit is Alex z’n eigen accent dat hij in z’n jeugd in Drenthe heeft aangeleerd." Pfieuw, crisis bezworen...

Ook je mening geven?

Word lid van het Hart van Nederland-panel! Kijk hier voor alle informatie over het panel en meld je net als 40.000 andere mensen aan voor de onderzoeken!

Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. De laatste onderzoeken bekijk je hier.

Beeld: Lidl

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.