Terug

Volg Hart van Nederland

Haagse GGD bezorgd door overvloed aan fastfoodreclames

Haagse GGD bezorgd door overvloed aan fastfoodreclames

31 juli 2023, 12:09

De Haagse GGD maakt zich ernstig zorgen over de overvloed aan fastfoodreclames in wijken als Laak. De reclames stimuleren een ongezond voedingspatroon bij bewoners. Dat is zorgelijk; een op de drie kinderen in de wijk kampt namelijk al met overgewicht.

Aan de hand van het actieplan Haagse Aanpak Gezond Gewicht (HAGG), probeert de GGD Haaglanden het eetpatroon van bewoners veranderen. Dat wordt onder andere gedaan door voorlichtingen over gezond eten te geven. Ondanks jarenlange inspanningen om de reclames voor fastfood aan te pakken, lost dit actieplan het probleem niet op.

Vorig jaar opperde het CDA om een minimum leeftijd in te stellen voor het kopen van fastfood. Bekijk de video om te zien hoe daar toen over werd gedacht:

Moet er een minimumleeftijd komen voor het kopen van fastfood?
1:40
Moet er een minimumleeftijd komen voor het kopen van fastfood?

Zolang er namelijk reclame gemaakt wordt voor fastfood, voelt het voor Nori van Balkom, projectleider gezondheidsbevordering in Laak, als dweilen met de kraan open. Dat zegt ze tegen Den Haag FM. "Mensen realiseren het zich niet, maar wanneer je in zo'n wijk woont gaat je belevingswereld vaak niet veel verder dan die wijk. Het doet er niet toe hoeveel gezonde opties er vijf kilometer verderop zijn. In deze wijk kopen ze hun eten en hier wordt alleen het ongezonde gepromoot. Dan ben je natuurlijk veel sneller geneigd om dat te kopen."

Automatische piloot

Volgens Van Balkom speelt het ook mee dat in de wijk veel bewoners met een krapper budget wonen. Deze groep is volgens haar minder bezig met een gezond voedingspatroon. "Wanneer je in die positie zit en terugkomt van een zware werkdag, heb je minder energie om gezonde keuzes te maken. Eetkeuzes maak je dan op de automatische piloot. Als de hele leefomgeving enkel fastfood promoot, eet je dus fastfood."

Ook in de politiek bestaan er zorgen over de grote hoeveelheid reclames voor fastfood in de wijk. Robert Barker, de fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren, stelt dat deze hoeveelheid reclame de vraag naar ongezond eten vergroot. "Reclame voor fastfood leidt direct tot een grotere vraag naar fastfood."

Maatregelen

De gemeente ziet dat steeds minder mensen willen dat er zoveel reclame voor fastfood wordt gemaakt. Er wordt onderzocht hoe ze dit soort reclames kunnen verminderen. Tot nu toe zijn er echter nog geen concrete maatregelen genomen.

Barker zegt dat het alleen mogelijk is om de reclames te weren als er nieuwe reclamecontracten worden afgesloten. Op dat moment kan de gemeente ervoor kiezen om geen contracten te sluiten met bedrijven die producten aanbieden die schadelijk zijn voor de inwoners. Volgens Barker verloopt dit proces echter te langzaam en is er sneller actie nodig. "Sommige van de reclamecontracten lopen door tot 2027. Voor die tijd wil je al ingrijpen."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.