nieuws
8 jan 2020, 21:05
De klachten over het ziekenvervoer voor patiënten van het Zilveren Kruis blijven duren. Sinds 1 januari is Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) verantwoordelijk voor het regelen van de ritten. Kamerlid John Kerstens (PvdA) heeft inmiddels Kamervragen gesteld over de problemen. Het gaat om het zogenaamd ‘zittend vervoer‘ van en naar het ziekenhuis voor verzekerden die daar recht op hebben zoals rolstoelgebruikers, slechtzienden en nierdialysepatiënten. Mercedes uit het Leeuwardse Stiens is een van die verzekerden die recht heeft op dergelijk vervoer. ''Vrijdag had ik een taxi nodig naar het ziekenhuis in Hilversum'', aldus de vrouw. ''Maar die kwam niet opdagen. Toen heb ik zelf de vervoerder gebeld, en die wisten van niks. Het was blijkbaar niet goed doorgekomen dat ze mij moesten komen ophalen.'' Gelukkig kon Mercedes alsnog naar Hilversum, omdat de vervoerder in kwestie een ander bedrijf voor haar kon regelen. ''Die taxi stond toen binnen tien minuten voor de deur.''
''Incidenten als dit zijn niet uit te sluiten'', zegt Martijn van Leeuwen van ZCN. ''Voor dit soort gevallen bestaat er een compensatieregeling. Kosten die in dit soort gevallen gemaakt worden,worden door ons uiteraard vergoed.'' Er zijn ruim 23.000 verzekerden die gebruik maken van zittend ziekenvervoer. Omdat er telefonisch veel contact wordt gezocht kunnen de wachttijden, zeker in de ochtend, nogal oplopen.
Zo hing ook Corry Bouma uit Franeker erg lang aan de lijn. ''Ik zie door de bomen het bos niet meer'', zegt ze. Ik belde en was nummer 67 in de wachtrij. Ik moet voor morgen weer een rit boeken en weet werkelijk niet hoe ik dit moet regelen. Je moet je rit nu 24 uur van tevoren doorgeven, terwijl ik dat vroeger gewoon direct met de vervoerder kon doen. Bovendien kwam de vervoerder vandaag voorrijden met een rolstoelbus, terwijl in mijn machtiging staat dat ik in een auto voorin moet kunnen zitten vanwege mijn knieën.''
Jeppe Delver, woordvoerder van het Zilveren Kruis, erkent de opstartproblemen. ''We zijn op de hoogte'', laat hij aan Hart van Nederland weten. ''We hadden voorheen afspraken met verschillende aanbieders. Dan zie je dat bijvoorbeeld dialysepatiënten hele andere dienstverlening nodig hebben dan mensen die slechtziend zijn. We vroegen ons af hoe we ervoor konden zorgen dat onze verzekerden de beste zorg kregen.'' Dat bleek dus een samenwerking met het ZCN, al lijkt het voor de verzekerden zelf even wennen. ''We hebben een paar weken nodig om goed op te starten. De gegevens van onze verzekerden zijn doorgezet naar ZCN, allemaal conform de privacywetgeving. Dat heeft langer geduurd dan verwacht. We lopen nu nog tegen wat dingen aan en hopen dat mensen zo snel en goed mogelijk geholpen worden.''
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.