nieuws
28 aug 2023, 08:10
Steeds vaker staan klanten onverwachts voor een dichte deur bij verschillende winkels in de retailsector. Door het aanhoudende personeelstekort zijn winkels bijvoorbeeld korter open of blijven zelfs gesloten vanwege het gebrek aan personeel. Dit tekort is niet alleen lastig voor de klanten maar heeft een grote impact op de winkeliers. Dat zegt retailspecialist bij ING Dirk Mulder.
En die winkeliers hebben het niet al makkelijk de laatste paar jaren. Veel ondernemers worstelen met een teruglopende consumentenvraag en oplopende kosten om de zaak draaiende te houden.
Het probleem speelt al sinds de coronacrisis. Omdat de niet-noodzakelijke winkels toen gesloten moesten blijven zijn veel medewerkers iets anders gaan doen:
Volgens Mulder heeft vooral de klantenservice te lijden onder het personeelstekort. "Winkels hebben moeite om voldoende personeel in te zetten om klanten te helpen, klantvragen te beantwoorden en klanten een positieve winkelervaring te bieden. Een verlies van omzet ligt op de loer zodra de klanttevredenheid afneemt."
Ook kunnen door het tekort aan mensen problemen ontstaan om de voorraad bij te houden. "Met als gevolg dat schappen leeg komen te staan en klanten misgrijpen. Dat heeft een nadelig effect op de algehele klantervaring", legt Mulder verder uit.
Volgens de retailspecialist is een ander mogelijk gevolg dat er vertragingen in de operationele processen vaker voor gaan komen, bijvoorbeeld bij het verwerken van bestellingen en leveringen. Zo hebben klanten hun bestelde producten later in huis.
Voor het tekort aan krachten is niet alleen slecht nieuws voor ondernemers maar ook voor het bestaande personeel. Het aanhoudende tekort kan volgens Mulder ook leiden tot een flinke druk op hen waardoor ze een burn-out op kunnen lopen en ze helemaal niet meer inzetbaar zijn.
Maar er zijn volgens Mulder oplossingen die ondernemers kunnen doorvoeren om de last van het personeelstekort te kunnen verlichten. "Retailers kunnen de personele uitdagingen aanpakken door te investeren in technologieën als self-checkout, automatisering en Artificial Intelligence (AI). Deze technologieën kunnen bijdragen aan een efficiëntere uitvoering van taken. Hierdoor neemt de druk op menselijke arbeid af en een efficiëntere winkelervaring juist weer toe."
Daarnaast is het volgens Mulder voor retailondernemers essentieel om te investeren in het aantrekken en behouden van (jong) talent. "Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met onderwijsinstellingen om gerichte opleidingen aan te bieden, passend bij de behoeften van de sector. Het aanbieden van concurrerende salarissen, flexibele werktijden en doorgroeimogelijkheden kan de interesse van potentiële (jonge) werknemers vergroten."
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Hart van Nederland / ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.