nieuws
29 nov 2019, 08:37
Terwijl we waarschijnlijk ook dit jaar weer meer uitgeven tijdens Black Friday, groeit de weerstand tegen het commerciële feest. Verschillende organisaties voeren vandaag actie tegen de 'zwarte dag'. Zo gaan er stemmen op om van Black Friday 'Green Friday' te maken. Gerbrich Kozijn, toezichthouder van de Autoriteit Consument en Markt vindt dat we moeten stoppen met lukraak kleding kopen. Volgens Kozijn staat stoppen met kleding kopen met stip op één om de planeet te redden. Op Green Friday worden de positieve effecten van hergebruik extra onder de aandacht gebracht bij kopend Nederland. Woonwinkel Dille&Kamille brengt dat vandaag al in de praktijk. De winkel gaat duizend vierkante meter aan nieuw bos planten in Nederland en Costa Rica.
Studenten in Maastricht vormen vandaag een menselijke keten bij een winkelcentrum. De demonstranten van Students for Climate doen dat "om het bewustzijn te vergroten over wat consumentisme inhoudt voor onze planeet en om van industrieën en bedrijven te eisen dat ze hun manier van produceren en verkopen veranderen". In de 'Goedkoopste Winkel van Nederland' in Amsterdam gaat vandaag de hele voorraad weg tegen bodemprijzen. Niets bijzonders voor Black Friday zou je denken, maar de non-profitorganisatie Solidaridad wil daarmee laten zien welke 'oneerlijke' bedragen cacao-, bananen- en koffieboeren verdienen. Een reep chocolade gaat over de toonbank voor 13 cent.
Het uit Amerika overgewaaide Black Friday wordt in Nederland elk jaar groter. Vandaag, maar eigenlijk al de hele week, worden producten verkocht tegen hoge kortingen. De verwachting is dat Nederlanders dit jaar weer meer uitgeven dan vorig jaar tijdens de actieperiode. Laat je tijdens Black Friday niet verblinden door extreem hoge kortingen. Er worden namelijk geregeld nepaanbiedingen gedaan. De Consumenten constateerde bij 39 van de 100 winkels misleidende kortingen. Lees ook: Het is Black Friday: deze winkels misleiden je met nepaanbiedingen
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.