nieuws
9 mrt 2022, 20:14
De Week Zonder Vlees lijkt vooralsnog geen daverend succes. Veel supermarkten hebben zich aangesloten bij het initiatief, maar dat blijkt voor hen nog geen reden om de vleesaanbiedingen uit de schappen te weren. Volgens non-profitorganisatie ProVeg doen zeven grote supermarkten mee aan de actieweek, maar doen veel van hen ook het vlees nog 'gewoon' in de reclame.
Supermarktbedrijven Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar zijn partner van de actieweek. Maar alleen Lidl en Spar hebben een week lang ook geen vlees in de aanbieding. De andere supermarkten hebben wel vlees in de reclame. Wel merkt ProVeg op dat Albert Heijn bijvoorbeeld de vleesaanbiedingen niet in de folder heeft gezet.
Volgens de non-profitorganisatie zou de boodschap van de Week Zonder Vlees nog krachtiger zijn als supermarkten klanten niet verleiden vlees tegen lage prijzen in het karretje te stoppen. Wel merkt de organisatie dat er beweging is. Vier jaar gelden legde alleen Ekoplaza de vleespromotie stil. Daar kwam later Lidl bij.
ProVeg zegt verder dat het vooral belangrijk is dat supermarkten hun beleid structureel aanpassen. Er moet minder worden gestunt met vlees. Daartegenover moeten plantaardige producten juist vaker in de aanbieding zijn. Volgens de organisatie heeft vaker een dagje geen vlees, vis en zuivel eten een enorm positieve impact op mens, dier en milieu.
ANP / Hart van Nederland
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.