nieuws
19 mei 2023, 20:20
Of het nu de invloed van de Kardashians is, of juist de filters op Instagram, Snapchat of Tiktok, mensen zijn steeds meer op zoek naar het perfecte plaatje voor hun hun eigen uiterlijk. Het lijkt erop dat we niet alleen meer geven om hoe we eruit zien, maar ook steeds meer bereid zijn om daarvoor te betalen.
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt de omzet van kappers en schoonheidszaken in 2022 met 23 procent is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat is de sterkste stijging sinds het begin van deze statistieken in 2005. De sector heeft dus flink opgeveerd na de tegenslagen van de coronajaren en doet het ook voor het eerst weer beter dan in 2019, het jaar vóór de pandemie.
Waar komt deze groei vandaan? Volgens Maaike Hartmann, eigenaresse van de Beauty & Browbar in Deventer, zijn vooral sociale media van invloed. "Jongeren zien daarop een ideaalbeeld", vertelt ze. Ook Gürsay Ayar van de Art of Cosmetics-kliniek ziet dat. "Eerst lieten ze een foto van Kim Kardashian zien, maar nu laten ze een foto zien van zichzelf met een filter eroverheen."
De soorten behandelingen die populair zijn lopen flink uiteen. Bij Hartmann zijn het verven van wenkbrauwen en harsen het populairst, bij Ayar de vampire facelifts en penisvergrotingen. "Mensen willen zichzelf beter presenteren", duidt hij de toegenomen vraag. "De vraag is of het ook onzekerheid is. Een behandeling verandert je leven in ieder geval in positieve zin."
Hoewel de stijgende omzet in de schoonheidssector een teken van voorspoed kan zijn, zijn er ook zorgen. Giselinde Kuipers, onderzoekshoogleraar sociologie aan KU Leuven, schrijft in De Groene dat schoonheid een vorm van kapitaal kan zijn die de rijken nog rijker maakt en de armen nog armer. Dit komt doordat we meer beelden van andere mensen zien door de groei van massamedia, waardoor we getraind worden in het oordelen over uiterlijk.
Ook versterkt dit sociale ongelijkheden: mensen met hogere status genieten voordelen van hun 'goed verzorgde uiterlijk', terwijl mensen met een lagere status negatief beoordeeld kunnen worden op hun 'ordinaire', 'armoedige' of 'lelijke' stijl.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.