Terug

Volg Hart van Nederland

Visboer Ton Teel kan kraam niet langer openhouden: 'Ik zit klem'

nieuws

30 sep 2022, 22:20

Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) verwacht dat als de prijzen voor energie, huur, en grondstoffen blijven stijgen, binnenkort meerdere vishandelaren omvallen. Dat zegt operationeel directrice Janneke Keuning tegen Hart van Nederland. Visboer Ton Teel is een van de eerste pechvogels. Hij moet zaterdag noodgedwongen zijn viskraam sluiten.

"Ik zit gewoon klem", zegt Ton tegen Hart van Nederland. Twee jaar geleden is hij de viskraam gestart, toen hij in coronatijd met zijn zalmrokerij niet meer aan restaurants kon leveren. "Na corona viel Rusland Oekraïne binnen. Toen begonnen de prijzen van vis en grondstoffen te stijgen." Ton heeft vooral veel kosten aan de stijgende prijs van inkoop, huur, oliën, en brandstof.

Janneke Keuning, operationeel directeur van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) legt uit dat vooral de grondstoffen olie en meel, dat vishandelaren veel gebruiken voor bijvoorbeeld kibbeling, flink in kosten is gestegen. "Daarnaast varen kotters ook minder uit door de stijgende olieprijzen, waardoor het aanbod afneemt.

Prijs verdubbeld

"Voor drie sliptong betaalde de klant eerst 10 euro, maar dat is nu 20 euro geworden. Dat is een verdubbeling", aldus Ton. Hij heeft de prijs van bijvoorbeeld kibbeling al twee keer moeten verhogen, "maar voor de derde keer de prijs verhogen wordt te gek." Omdat hij de prijzen niet meer kan doorberekenen naar de klant, moet hij zijn viskraam noodgedwongen sluiten. "Die prijsstijgingen van grondstoffen houd je niet meer vol. Ik moet de stekker eruit trekken."

Volgens Ton doet de regering te weinig voor de kleine ondernemer. "Ik ben boos op de regering. Ze laten ons gewoon zitten." Ook Keuning zegt dat er nu iets moet gebeuren: "Ik verwacht dat naast Ton nog meer vishandelaren gaan volgen die de tent moeten sluiten. Als er niet heel snel iets gebeurt, gaan er heel veel bedrijven omvallen."

'Niet nodig'

Het wordt zaterdag een emotionele dag voor Ton. Niet alleen hij is er kapot van, maar ook zijn (vaste) klanten. "Klanten reageren eenzijdig. Ze vinden het triest en vragen zich af waarom dit moest gebeuren", zegt hij. "We gaan het zaterdag op een goede manier afsluiten, maar wel met een gemengd gevoel. Het had allemaal niet nodig geweest."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.