nieuws
20 sep 2023, 21:42
Op een van de laatste mooie dagen van de nazomer van 2018 voltrok er zich een grote ramp op het spoor bij station Oss. Een stint, elektrische bolderkar, met daarin vijf kinderen en een begeleider werden geraakt door een sprinter die nét was vetrokken van het station. Vier kinderen overlijden ter plekke. Twee anderen raakten zwaargewond, een van hen was een kind en de ander een begeleider. Hoe kon het die dag zo erg fout gaan?
Het ongeluk met de elektrische bolderkar was het gesprek van de dag in de weken die volgden. Iedereen vroeg zich af hoe dit ooit heeft kunnen gebeuren.
Al snel na het ongeluk ontstond er een enorme bloemenzee bij de spoorwegovergang in Oss. Mensen zochten trost bij elkaar, staken kaarsjes aan en legden knuffels neer. Een enorme bloemenzee ontstond op de bewuste donderdagochtend bij de spoorwegovergang in Oss.
Heel Nederland, maar Oss in het specifiek, rouwde om het tragische ongeluk. Kerken en gebedshuizen boden de mogelijkheid om de overleden kinderen te herdenken. Sportwedstrijden gingen niet door en festiviteiten werden verplaatst of afgelast.
Een jaar na het ongeluk werd een bijzonder monument gepresenteerd in Oss. Het monument staat er ter nagedachtenis van de slachtoffers van het ongeluk, maar ook voor ouders die hun kind op welke manier dan ook verloren.
Terwijl mensen rouwden om het overlijden van de kinderen, zetten mensen ook hun vraagtekens bij de veiligheid van de Stint, want hoe kon het zo erg fout gaan in Oss?
De Stint is een elektrisch aangedreven kar die speciaal werd ontwikkeld voor het vervoeren van kinderen van en naar de buitenschoolse opvang. Het voertuig valt in de categorie 'bijzondere bromfiets', waardoor de bestuurder niet in het bezit hoeft te zijn van een rijbewijs.
Vijf dagen na het ongeluk bleek uit onafhankelijk onderzoek dat de Stint 'structurele ontwerpfouten' bevat. Uit onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) bleek dat de kar onveilig is om kinderen mee te vervoeren. Het vervoersmiddel mocht de weg niet meer op voor onbepaalde tijd.
Het bedrijf achter de elektrische bolderkar werd financieel hard geraakt door het drama en een faillissement was bijna niet te voorkomen. Toch wist het bedrijf een vernieuwde versie van de Stint te ontwikkelen.
De opvolger van het beruchte voertuig werd in december 2020 toegelaten op de Nederlandse wegen. De nieuwe versie was een stuk veiliger, door de komst van onder andere een achteruitkijkspiegel en een tweede remsysteem. Ook moet de bestuurder voortaan een training hebben gevolgd voordat er meegereden mag worden.
Tot op de dag van vandaag hebben de ouders van de betrokken kinderen geen antwoord gekregen op die ene prangende vraag: hoe heeft het zo fout kunnen gaan op die bewuste donderdagochtend?
Uit onderzoek van het Openbaar Ministerie (OM) bleek dat de oorzaak van het ongeluk niet te achterhalen is. In het onderzoek kwam geen technisch mankement aan de specifieke Stint aan het licht. Ook kwam er geen menselijke fout naar voren.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.