Terug

Volg Hart van Nederland

Verkeerde persoon gecremeerd in Heerlen: 'Onze ergste nachtmerrie kwam uit'

Verkeerde persoon gecremeerd in Heerlen: 'Onze ergste nachtmerrie kwam uit'

nieuws

12 apr 2021, 22:11

Er is iets verschrikkelijk mis gegaan tijdens in een crematorium in Heerlen. Eind januari werd daar de verkeerde persoon gecremeerd. Yarden besloot de verantwoordelijke medewerker op staande voet te ontslaan. Deze ontkent echter dat het zijn fout was, en vecht zijn ontslag aan.

De man die gecremeerd werd, had eigenlijk zijn afscheidsdienst pas twee dagen later. Dat bleek uit het kort geding waar De Limburger bij was. "Onze ergste nachtmerrie kwam uit", stelt de advocaat van Yarden tijdens de zitting. "Hoe erg is het voor de familie om te weten dat je dierbare al gecremeerd is? Hun kans om afscheid te nemen is hen ontnomen. Dit draag je de rest van je leven mee."

'Wie is er gecremeerd?'

Tijdens de zitting vertelt de advocaat van Yarden hoe de verwisseling is opgemerkt. Een medewerkster zag in de koeling de kist liggen van iemand die tijdens de rechtszaak 'meneer X' wordt genoemd. "Die had toch al gecremeerd moeten zijn?", vroeg ze zich hardop af. "We is er dan vanochtend gecremeerd?"

De advocaat laat weten dat de medewerker vervolgens de kist van 'meneer Y' niet kon vinden. "Toen hebben we de kist van meneer X geopend en de persoon vergeleken met de foto's op het bidprentje en van de powerpointpresentatie die we al van meneer Y hadden." Tot ieders grootste schrik bleken die twee niet met elkaar overeen te komen.

Grote gevolgen

De persoonsverwisseling heeft volgens Yarden grote gevolgen. Zo zijn de familie, maar ook de medewerkers van het crematorium enorm geschrokt. Het bedrijf lijdt volgens Yarden imagoschade en heeft de familie gecompenseerd met 5500, het bedrag dat de overledene aan premies had betaald. Tijdens de afscheidsceremonie werd de urn met daarin het as van de al gecremeerde man in een kist geplaatst.

Tijdens het kort geding wordt duidelijk dat het bij het naleven van de protocollen mis is gegaan. Er wordt uitgelegd dat er op iedere kist een sticker wordt geplakt met daarop het nummer en naam van de overledene. Deze moeten overeenkomen met de formulieren voor de aanvraag van de crematie en verlof tot crematie.

Twee aanwezigen

Een derde formulier moet door twee medewerkers worden ondertekent. Wanneer de kist in de oven gaat, moeten er minimaal twee mensen aanwezig zijn. En hier is het fout gegaan. De medewerker die ontslagen is, was alleen. Dat komt volgens hem omdat er door de coronadrukte een onderbezetting is. "Dat is vaker het geval, ik heb ze daarop gewezen", vertelt hij tijdens de zitting.

Hij benadrukt dat de sticker op de kist wel degelijk overeen kwam met de formulieren. Volgens hem moet er dan ook iets anders fout zijn gegaan. "Kan niet, bestaat niet", zegt hij. "Ik heb de crematie uitgevoerd op verzoek van een collega. Volgens haar lagen de papieren in de kast en zou de overledene onder in de koeling liggen.”

Verantwoordelijkheid

Yarden stelt dat de medewerker als ovenist zelf verantwoordelijk blijft voor de controles. Ze vinden het dan ook kwalijk dat hij iedere verantwoordelijkheid van de hand wijst. "Dit is geen menselijke fout. Hij heeft een bewust risico genomen door controles niet uit te voeren en als enige het controleformulier te tekenen.” Daarom heeft Yarden voor onmiddellijk ontslag gekozen.

Uitspraak binnen twee weken.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.