nieuws
5 dec 2018, 14:49
De laatste maand van het jaar is aangebroken en dus kan het grote terugblikken beginnen. Zo ook bij Twitter. Woensdag worden de meest gebruikte hashtags van het afgelopen jaar bekend. Het sociale medium stond dit jaar wederom vol met het laatste nieuws, entertainment, sportieve hoogte- en dieptepunten en mooie initiatieven. Het was het jaar van #stormpoolen, #FreeHermien, #hitteplansongs en Hollandse glorie tijdens #OWS2018 en #TDF. Voor het tweede jaar op rij is #vacature lijstaanvoerder in de trendlijst, wat betekent dat Twitter nog steeds een belangrijke rol speelt in de arbeidsmarkt. Een veelbewogen seizoen van Max en zijn collega’s in de #f1 resulteren in plaats drie op de lijst. De top tien bestaat verder uit thema’s in de categorieën actualiteit, politiek en sport: • Vacature • nieuws • F1 • ajax • trump • vvd • pvv • d66 • worldcup • Eurovision Dit jaar waren er ook enkele opmerkelijk hashtags die het opvallend goed deden op Twitter.
Wekenlang leefde Nederland mee met koe Hermien en vriendin Zus, die op weg naar het slachthuis wisten te ontsnappen. Zus werd al snel ingerekend, maar Hermien wist twee maanden uit handen van de dierenartsen te blijven. Dankzij #cowfunding van de Partij van de Dieren werd er genoeg geld opgehaald voor een rustige oude dag. Hierdoor brengt de koe op leeftijd - samen met haar partner in crime - de herfst van haar leven door in een Fries koeienrusthuis. Het schijnt dat de pensionado’s zich prima vermaken...
In februari kreeg Nederland bezoek van de Siberische Beer; ijskoude poollucht bereikte ons land en zorgde voor berenkoude temperaturen die enkele weken aanhielden, met een gevoelstemperatuur van onder de -15०C. Dit leidde tot veel ijsplezier, maar helaas ‘Gong it’ ook dit jaar ondanks de strenge vorst ‘net oan’. Gelukkig kon heel Nederland nog wel schaatsend naar het werk en de boodschappen doen.
Hoewel de kou in de eerste maanden de boventoon voerde, zal 2018 vooral herinnerd worden als een jaar met een geweldige zomer. De globale thermostaat leek af en toe van slag te zijn met recordbrekende temperaturen - en een nationaal hitteplan - tot gevolg. Het resultaat? Smeltende ijsjes én Twitteraars. In een zinderende zomer kan een echte zomerhit niet ontbreken, dus lieten Twitteraars de creativiteit de vrije loop. #hitteplansongs leverde vele ludieke pareltjes in de vaderlandse muziekgeschiedenis op.
Met 8 gouden medailles en in totaal 20 plakken was Nederland wederom een dominante speler tijdens de Olympische Winterspelen. En dat bleef niet onopgemerkt: Twitter is als hoofdpodium voor sportgerelateerd nieuws weer veelvuldig gebruikt om atleten te supporten en successen te delen. Alleen al in Nederland werden 122.009 tweets verstuurd rondom de Olympische Spelen.
De Nederlandse toppers gooiden dit jaar hoge ogen in de befaamde Tour. Liefst tweemaal mocht @GroenewegenD de hoogste treden van het legendarische podium betreden, behaalde @Tom_Dumoulin een waanzinnige tweede plaats in de eindstand en eindigde @s_kruijswijk op plek vijf. Tijdens elke rit werden zij voortgeschreeuwd naar de kop van het peloton door fans langs de weg én op Twitter.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.