nieuws
17 sep 2021, 16:53
Een enorm 'wat gebeurt mij nou'-moment voor Daniël Kars (42) uit Rotterdam. Dinsdagavond belde een gezin uit Oostenrijk aan of ze even konden inchecken, want ze hadden zijn huis gehuurd via Booking.com.
Daniël moest even twee keer knipperen, maar op het telefoonschermpje van de Oostenrijkse mevrouw stond het inderdaad zwart op wit. Zijn huis, verhuurd aan wildvreemde mensen, zonder dat hij daar ook maar iets van wist. Hoe kan dat?
De familie Kars zit met een bord pasta op schoot als dinsdagavond iets na 18.00 uur wordt aangebeld. Eerst wordt nog gedacht aan een deurverkoper of collectant. Maar in dit geval was het een dame tegen de vijftig. "Zij staat met een telefoon in haar hand met zowaar een boekingsbevestiging van Booking.com, van ons huis. Echt crazy!", vertelt de gedupeerde Daniël Kars aan Radio Veronica.
Daniël denkt eerst nog dat het misschien een slechte grap is, 'waar is de Bananasplitcamera?' "Ik moest echt even twee keer knippen, maar ik kijk naar het scherm, naar het adres en ik denk verrek, dit is echt mijn huis. Wat gaat hier mis?! In een split second denk ik nog: verwarren ze ons huis met dat van de buren? Zij hebben voor corona ooit een keer kamers verhuurd via AirBnB. Maar nee, ze kwamen echt voor ons huis."
(Tekst gaat verder onder de foto)
Screenshot booking.com huis van Daniel.
Het is niet alleen schrikken voor het gezin in Rotterdam, maar ook een nachtmerrie voor het gezin uit Oostenrijk. Het is voor het vakantievierende gezin namelijk niet de eerste keer dat ze tijdens hun roadtrip door Europa een 'vals' vakantieadres hebben geboekt en voor een dichte deur komen te staan.
"Mevrouw zat huilend op de bank", aldus Daniël. "Ze vertelde dat dit hen al twee keer eerder was overkomen deze vakantie. In België werd hun vakantieadres geannuleerd door Booking.com zelf. En voordat ze bij ons kwamen, hadden ze een appartement gehuurd elders in Rotterdam. Maar ook daar stonden ze voor een dichte deur, die eigenaren wisten ook van niks."
De moeder van het gezin breekt als Daniël haar vertelt dat er geen plek is voor het gezin. "Ze werd echt helemaal emotioneel. Haar man zat nog in de auto met hun dochtertje van twee met het idee 'maak het even in orde met de reservering en dan komen we zo ook'."
Daniël vraagt het gestrande gezin uit Oostenrijk uiteindelijk naar binnen, zodat ze samen kunnen kijken hoe nu verder. Contact leggen met de verhuursite Booking.com is zo makkelijk nog niet, want je moet als huurder een boekingsnummer en een pincode hebben.
Uiteindelijk krijgt Kars dan toch iemand aan de lijn. "Nadat we het hele verhaal hebben uitgelegd, heeft Booking.com geprobeerd contact op te nemen met de verhuurder. Maar goed, dat 06-nummer is natuurlijk niet in gebruik. Joh, verrassend."
Er zou snel een oplossing worden gevonden voor het gezin uit Oostenrijk en ze zouden binnen een kwartier worden teruggebeld. "Maar na een uur hadden ze nog niks gehoord. We hebben ze maar geadviseerd om een hotelletje te pakken bij Van der Valk. De volgende dag hebben ze gelukkig een appartementje gevonden in het pittoreske Oudewater."
Maar de advertentie van zijn eigen huis op booking.com staat de volgende dag nog steeds online. En dat zit hem niet lekker. Stel je voor dat het huis opnieuw verhuurd zou worden? "Na een paar telefoontjes is de advertentie uren later eindelijk offline gehaald. Maar dit gaat natuurlijk wel gruwelijk is en wij zijn vast niet de enige die dit is overkomen. Hoe moeilijk is het om als booking.com even een videocall te starten en de boel te verifiëren?"
Huis van Daniel volgens booking.com
Hart van Nederland
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.