nieuws
17 jan 2018, 11:04
YouTube verscherpt de regels waaraan mensen moeten voldoen om geld te kunnen verdienen aan de filmpjes die ze uploaden. Dat moet misbruik voorkomen. Kanalen moeten minstens duizend abonnees hebben en de filmpjes moeten in de laatste twaalf maanden minstens 4000 uur zijn bekeken. Pas dan deelt YouTube de inkomsten uit advertenties onder de filmpjes met de makers, zoals populaire vloggers. Volgens YouTube moet de verandering voorkomen dat "spammers, imitatie-accounts en andere kwaadwillenden" misbruik maken van anderen. Het geld dat niet naar de nepaccounts gaat, komt dan beschikbaar voor de makers, zodat zij een dikker belegde boterham kunnen verdienen.
Ook moederbedrijf Google verandert het beleid. Google heeft een apart kanaal, Google Preferred, met de belangrijkste vloggers, zodat potentiële adverteerders snel mensen zien met wie ze zaken kunnen doen. Een van die vloggers werd onlangs geschrapt na een filmpje in een Japans zelfmoordbos, met beelden van een stoffelijk overschot. Voortaan worden alle filmpjes eerst nagekeken door medewerkers. Pas als ze zijn goedgekeurd, komen er advertenties bij te staan. Die controle zal enkele weken duren. Beeld: Pexels
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.