Terug

Volg Hart van Nederland

Steeds meer kampeerders raken hun vaste stekkie kwijt aan 'glampings' van buitenlandse investeerders: 'Ik sta hier al 27 jaar'

nieuws

10 juli 2021, 23:06

Campingliefhebbers raken steeds vaker hun stekkie kwijt, doordat buitenlandse investeerders meer zien in een 'glamping' met luxe chalets. Ook familiecamping Ponderosa in het Brabantse Ulicoten is in handen van Franse investeerder Capfun gevallen.

Boze campinggasten hebben zich zaterdag verzameld voor de ingang van de camping. Zij kregen een brief op de mat dat ze binnen een paar maanden hun standplaats moeten ruimen. In totaal verdwijnen honderd seizoensplaatsen.

'Elitecamping'

Jack Donck is de derde generatie in zijn familie die iedere zomer naar Ponderosa terugkeert. Zijn tante, Nancy Damsteeg, staat er al 27 jaar. "Ik kreeg een steek in mijn hart," vertelt de vrouw tegen Hart van Nederland. "Maar ik sta hier en ik blijf hier." Volgens Jack kan de familie niet eens vertrekken. "Alle campings zijn vol en onze caravans zijn al jaren niet van hun plek geweest, dus die moeten allemaal opnieuw worden gekeurd. Wie gaat dat betalen?"

Voor de standplaatsen komen luxe chalets in de plaats, want Capfun wil naar eigen zeggen 'families aantrekken'. Veel families die nu graag naar de camping komen kunnen het zich volgens Jack helemaal niet permitteren om zo'n chalet te huren. "Het lijkt een elitecamping te worden," zegt hij boos.

Pieter van Dongen, een wat oudere campinggast, voelt zich weggepest. "Aan de voorkant maakt Capfun reclame voor families met opa's en oma's, maar aan de achterkant hebben ze geen respect voor de ouderen," is zijn reactie op de plannen van Capfun. Ook jongere campinggasten hebben een knoop in hun maag. Zij zijn opgegroeid met hun vriendjes en vriendinnetjes die ze kennen van camping Ponderosa.

Meer luxe

Toerisme-expert Merlijn Pietersma heeft de afgelopen drie jaar een trend zien ontstaan. "Campingeigenaren verkopen hun camping, omdat er geen opvolging is. Grote bedrijven uit bijvoorbeeld Frankrijk zijn de markt op gekomen." Die investeerders kunnen meer geld verdienen met het verhuren van bijvoorbeeld chalets en verkiezen dit logischerwijs boven standplaatsen voor tourcaravans.

Deze ontwikkeling verbaast Pietersma niet, want hij ziet dat we zelf ook meer luxe vragen. "Mensen kiezen steeds meer voor korte, luxere vakanties." De expert ziet wel een gevaar voor de Nederlandse markt, doordat deze zo afhankelijk wordt van het buitenland. "Als buitenlandse investeerders geen interesse meer hebben in een Nederlandse camping stoppen ze misschien met investeren. Ook verdwijnt de lokale verankering," legt hij uit.

Reactie camping

Capfun laat in een reactie aan Hart van Nederland weten verbaasd te zijn dat de campinggasten zich niet bij de directie hebben gemeld. Volgens hen is er misschien een oplossing te vinden.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.