nieuws
20 okt 2021, 23:18
Een steeds groter deel van ons leven speelt zich in de digitale wereld af. Maar wat te doen met al die account na onze dood? Veel Nederlanders hebben daar (nog) niet over nagedacht, blijkt uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder ruim 3.500 mensen.
Facebook, Instagram, TikTok, misschien ook wel Twitter en LinkedIn. Natuurlijk je e-mail en het account waarmee je inlogt op je smartphone. En vergeet ook niet je internetbankieren of een andere betaaldienst als PayPal. De lijst met online profielen en accounts wordt met de jaren langer en langer.
Als je echter geen wachtwoorden op papier zet, is de kans groot dat nabestaanden na je overlijden niet bij je accounts kunnen en je profielen dus online blijven staan. Iets wat veel Nederlanders dreigt te overkomen, want 58 procent van de panelleden geeft aan nog niet nagedacht te hebben over hun 'social dood'.
Niet geheel verrassend: jongeren denken minder aan hun digitale nalatenschap dan ouderen. Van de ondervraagden onder de dertig zegt slechts een kwart hierover nagedacht te hebben. Onder vijftigplussers - die mogelijk iets meer urgentie voelen - heeft al bijna vier op de tien deelnemers nagedacht over hun post mortem digitale aanwezigheid.
Lucienne van der Geld van brancheorganisatie Netwerk Notarissen roept Nederlanders op om vooral een plan te maken. Accounts van overleden personen laten opheffen gaat namelijk niet altijd even makkelijk, waarschuwt ze bij Hart van Nederland. "Wij horen hele wisselende verhalen: bij sommigen gaat het heel makkelijk, bij anderen juist heel lastig."
Driekwart van alle panelleden zegt geen afspraken te hebben gemaakt met familieleden over wat te doen met hun profielen en accounts als ze komen te overlijden. De meerderheid (54 procent) erkent niet eens een overzicht te hebben van alle wachtwoorden die ze gebruiken. Vooral jongeren (71 procent) hebben nog geen lijstje voor het geval dat.
Van der Geld merkt dat mensen vaak over hun digitale nalatenschap gaan nadenken als er iemand in hun omgeving overlijdt. "Ze worden dan geconfronteerd met de social media-accounts en je ziet dat het dan pas echt goed landt." Praat er dus over, benadrukt ze: "Wat wil je?" En laat je wensen op papier zetten, zegt ze tot slot, eventueel met wachtwoorden.
Het Hart van Nederland-panel bestaat op dit moment uit zo'n 40.000 leden. Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. Kijk hier voor meer informatie over het panel en meld je aan!
Foto via Unsplash
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.