Terug

Volg Hart van Nederland

Slechts een kwart van Nederland shopt tijdens Black Friday: 'Je wordt belazerd'

nieuws

24 nov 2022, 21:36

Vrijdag is het zover: Black Friday. De dag waarop menig (web)winkel stunt met enorme kortingen doorvoeren. Hoewel je zou verwachten dat mensen op die dag massaal gaan shoppen, zegt 68 procent van de Nederlanders niet van plan te zijn een Black Friday-deal te kopen.

Dat blijkt uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder 3365 leden. Slechts 26 procent zegt dat ze een Black Friday-deal mee willen pakken, 22 procent van hen doet dat omdat ze krap bij kas zitten en dus wel een goede aanbieding kunnen gebruiken.

Nepaanbiedingen

Toch geven de Nederlanders niet van plan te zijn om eraan mee te doen. De voornaamste reden daarvoor is dat ze simpelweg niks nieuws nodig hebben: 41 procent. 33 procent wil "niet meegaan in de gekte", zoals deze deelnemer: "Ik haat alle vanuit Amerika overgewaaide commerciële rotzooi (Black Friday, Santa Klaus, Halloween) en weiger eraan mee te doen."

Opvallend: 34 procent vertrouwt de aanbiedingen niet. Ieder jaar gaat het gerucht dat winkels hun prijzen in de aanloop naar Black Friday toe omhoog gooien, zodat de korting eigenlijk helemaal niet zo groot is. "Eerst worden prijzen verhoogd en dan op vrijdag met de korting hebben ze de normale prijs", zegt iemand. "Je wordt belazerd", zeggen veel mensen.

Of die argwaan terecht is, is niet helemaal duidelijk. De Consumentenbond zei vorig jaar tegen Hart van Nederland dat ze nooit hebben kunnen vaststellen dat winkels dat doen. Maar "we zien het incidenteel weleens gebeuren" en sommige winkels gebruiken nepaanbiedingen. "Er wordt weleens korting gegeven op een 'van-prijs', waarbij de 'van-prijs' drie maanden voor de aanbieding nooit is gevraagd. Dat mag niet.

Koop Niks Nieuws

42 procent van de deelnemers geeft toe dat ze weleens zijn verleidt om iets te kopen wat ze eigenlijk niet nodig hadden door reclame. Sommigen hebben gaan daar slim mee om: "Ik maak van tevoren een lijst van dingen die ik nodig heb. Tijdens Black Friday kijk ik dan of die dingen in de aanbieding zijn. Ik koop niet meer dan wat ik vooraf besloten heb."

Dat is voor velen een bekend probleem en daarom doen veel mensen mee met de Koop Niks Nieuws-challenge die rondgaat online. Mensen proberen een jaar lang niks nieuws te kopen. Annette Nobuntu Mul begon op 1 september aan de challenge. "Ik doe mee aan de challenge om bewustwording te creëren bij mijzelf. Heb ik iets echt nodig? We worden door reclames ook gek gemaakt. We leven in een behoefte manipulerende maatschappij. Je hoeft niet iets te kopen maar het voelt wel alsof het moet."

Ook je mening geven?

Word lid van het Hart van Nederland-panel! Kijk hier voor alle informatie over het panel en meld je net als 40.000 andere mensen aan voor de onderzoeken!

Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. De laatste onderzoeken bekijk je hier.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.