nieuws
29 sep 2022, 17:12
De problemen op Schiphol duren naar verwachting nog tot ver in 2023. De luchthaven heeft aan de luchtvaartmaatschappijen gevraagd om het aantal passagiers tot het einde van het winterseizoen, dat tot en met maart loopt, beperkt te houden. Er gaat een maximumaantal gelden voor vertrekkende reizigers en dat betekent dat er honderden tot duizenden vluchten geschrapt gaan worden
In de vakantieweken houdt Schiphol een maximum van 50.000 vertrekkende passagiers per dag aan. In vergelijkbare weken in 2019 vertrokken 53.000 passagiers van de nationale luchthaven, zegt een woordvoerder.
Het vliegveld vroeg maatschappijen eerder al om tot eind oktober gemiddeld 9250 passagiers minder per dag vanaf Schiphol te laten vertrekken, wat neerkwam op een vermindering van 18 procent. Daardoor moest bijvoorbeeld KLM vluchten schrappen.
Wat precies de consequenties zijn voor de reizigers die vertrekken tussen nu en eind maart is nog niet duidelijk. Een coördinator moet nog berekenen hoeveel stoelen/vluchten de maatschappijen moeten gaan schrappen. De grootste maatschappijen gaan ook de meeste stoelen inleveren.
Tekst gaat verder onder de video:
Dat er nog steeds een beperking aan het aantal reizigers nodig is, komt doordat er een tekort aan beveiligers is. In de winter is er voor de veiligheidscontrole volgens Schiphol meer tijd nodig. De ingrepen zijn nodig voor een "stabieler" proces voor passagiers op de luchthaven. De personeelstekorten leidden afgelopen maanden geregeld tot chaos op Schiphol.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.