Terug

Volg Hart van Nederland

Luchthavens gaan kosten gedupeerde reizigers wegens zomerchaos vergoeden

Luchthavens gaan kosten gedupeerde reizigers wegens zomerchaos vergoeden

nieuws

11 aug 2022, 21:44

Schiphol gaat de kosten vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos op de luchthaven hun vlucht hebben gemist. Dat is Schiphol overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

De regeling geldt voor degenen die zijn of haar vlucht in de periode van 23 april tot en met 11 augustus niet kon halen door de lange rijen op Schiphol. Daarbij vergoedt de luchthaven alleen de kosten die niet op een andere manier vergoed werden, bijvoorbeeld door een luchtvaartmaatschappij of de reisverzekering.

Bij die kosten moet bijvoorbeeld gedacht worden aan extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket, maar ook aan bijvoorbeeld reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Schadeloos gesteld

Reizigers van wie de vlucht werd geannuleerd worden volgens Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade voor deze reizigers niet vergoeden omdat de reden van annulering vaak onduidelijk is, geeft de Consumentenbond aan.

De bond is desondanks niet ontevreden. "We dachten eerst aan een massaclaim, maar dat is niet nodig gebleken. In eerste instantie hield Schiphol het helemaal af, maar nu hebben we toch afspraken kunnen maken. We zijn blij dat er voor veel consumenten een regeling is getroffen", laat een woordvoerster van de Consumentenbond weten.

Zelf afhandelen

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop. "Maar als er mensen onterecht worden afgewezen, dan zullen die signalen ons al wel eerder bereiken en kunnen we in gesprek."

De regeling loopt nu tot en met 11 augustus. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. De luchthaven zelf kon nog niet direct inhoudelijk reageren. Ook de geschatte kosten van de afspraken voor Schiphol zijn daardoor niet direct duidelijk.

Eindhoven Airport

Ook Eindhoven Airport gaat reizigers compenseren die hun vlucht hebben gemist door lange wachtrijen voor de veiligheidscontrole. Reizigers kunnen onder meer een vergoeding aanvragen voor de kosten die ze hebben gemaakt bij het omboeken van een vlucht. Dat kan ook gaan om uitgaven aan bijvoorbeeld maaltijden of drinken tijdens het wachten op een latere vlucht.

Ook wil Eindhoven Airport gestrande reizigers compenseren voor kosten die ze hebben gemaakt als ze met een ander vervoermiddel naar hun bestemming zijn gereisd. Extra uitgaven om opnieuw naar de Brabantse luchthaven of een ander vliegveld te reizen vallen ook onder de regeling.

Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden door Hart van Nederland.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.